Tenk å kunne lade opp batteriet i bilen på den tiden det tar å gå inn å kjøpe seg en pølse. Så rask lading er imidlertid ikke sunt.
Ved Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) ved Universitetet i Oslo, jobber forskere med å gjøre batteriene i elektriske biler bedre. I en ny vitenskapelig artikkel slår forskerne fast at et batteri som ofte blir hurtigladet, vil kunne tape mye kapasitet på relativt kort tid. Tap av kapasitet betyr tilsvarende tap av rekkevidde. I enkelte tilfeller kan det være så dramatisk at kapasiteten halveres, mener forskerne.
Taper rekkevidde
Senioringeniør David Wragg forsker på ny batteriteknologi ved Kjemisk institutt. Han forklarer hvorfor hurtiglading tærer på kapasiteten:
- Hurtiglading er en slags hellig gral. Alle som eier en bil eller et apparat med et litium-ion-batteri, ønsker seg så rask lading som mulig. Inne i batteriet foregår det imidlertid mye komplisert kjemi som kan være følsom for hvor fort det blir ladet opp. Det er mye som kan gå galt. Tap av kapasitet er det mest kritiske, sier Wragg, til Titan.uio.no
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger