Norske forskere avslører

Hurtiglading sliter ut batteriet

Elbil-kjøpere er opptatt av at bilen kan lades raskt. Det ikke alle vet er at stadig hurtiglading tærer kraftig på batteriet. Lad mest mulig hjemme, sier Tesla.

IKKE SUNT: «Lader 10 mil på fire minutter» og tilsvarende reklame for de bilene som alder raskest, er blitt vanlig. Norske forskere har sett at dette ikke er sunt for batteriet. Foto: Rune Korsvoll
IKKE SUNT: «Lader 10 mil på fire minutter» og tilsvarende reklame for de bilene som alder raskest, er blitt vanlig. Norske forskere har sett at dette ikke er sunt for batteriet. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tenk å kunne lade opp batteriet i bilen på den tiden det tar å gå inn å kjøpe seg en pølse. Så rask lading er imidlertid ikke sunt.

Ved Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) ved Universitetet i Oslo, jobber forskere med å gjøre batteriene i elektriske biler bedre. I en ny vitenskapelig artikkel slår forskerne fast at et batteri som ofte blir hurtigladet, vil kunne tape mye kapasitet på relativt kort tid. Tap av kapasitet betyr tilsvarende tap av rekkevidde. I enkelte tilfeller kan det være så dramatisk at kapasiteten halveres, mener forskerne.

Taper rekkevidde

Senioringeniør David Wragg forsker på ny batteriteknologi ved Kjemisk institutt. Han forklarer hvorfor hurtiglading tærer på kapasiteten:

- Hurtiglading er en slags hellig gral. Alle som eier en bil eller et apparat med et litium-ion-batteri, ønsker seg så rask lading som mulig. Inne i batteriet foregår det imidlertid mye komplisert kjemi som kan være følsom for hvor fort det blir ladet opp. Det er mye som kan gå galt. Tap av kapasitet er det mest kritiske, sier Wragg, til Titan.uio.no

HURTIG LADING TÆRER PÅ: - Alle som eier en elbil ønsker seg så rask lading som mulig. Batteriet er imidlertid følsom for rask lading. Det er mye som kan gå galt. Tap av kapasitet er det mest kritiske, sier senioringeniør David Wragg som forsker på dette ved Universitetet i Oslo. Foto: Elina Melteig, Titan.Uio.no
HURTIG LADING TÆRER PÅ: - Alle som eier en elbil ønsker seg så rask lading som mulig. Batteriet er imidlertid følsom for rask lading. Det er mye som kan gå galt. Tap av kapasitet er det mest kritiske, sier senioringeniør David Wragg som forsker på dette ved Universitetet i Oslo. Foto: Elina Melteig, Titan.Uio.no Vis mer

Han forteller at alle oppladbare batteriet blir dårligere etter hvert som tiden går, men at den negative effekten er ekstra sterk når batteriet blir utsatt for mye hurtiglading. Dette har de dokument ved å skanne batterier hvert 25. millisekund med røntgenstråler mens det hurtiglades med forskjellig styrke.

STRØMLØS: Dagbladet TV fulgte bilberger Marius Englund på jobb i morgentimene da årets første snø falt på Østlandet - og det var ikke bare biler som skled av veien som trengte hjelp. Reporter/foto: Magnus Paus / Dagbladet TV Vis mer

Presser strømmen inn

- Det er mulig å lage batterier med veldig høy kapasitet som gjør at du kan kjøre elbilen 1000 kilometer. Men når du har ladet og utladet batteriet noen ganger, kan du ha mistet omtrent halvparten av den kapasiteten og rekkevidden.

- Det er ikke lett å tallfeste nøyaktig hvor mye kapasitet som går tapt i akkurat ditt bilbatteri. Det er fordi batteriet allerede er ladet opp og ned flere ganger før det sendes ut på veien. Men kjemien inne i batteriene viser tydelig at det skjer ting som reduserer rekkevidden, sier Wragg, og forklarer hvorfor dette skjer.

ØDELEGGER BATTERIET: Når du hurtiglader, forsøker du å presse ioner så raskt som mulig gjennom batteriet og inn i anode-siden. Det oppstår flaskehalser der ionene blir til nøytrale atomer og samler seg i små metallklumper, som ikke lenger er tilgjengelig for å produsere strøm. Foto: Xpeng
ØDELEGGER BATTERIET: Når du hurtiglader, forsøker du å presse ioner så raskt som mulig gjennom batteriet og inn i anode-siden. Det oppstår flaskehalser der ionene blir til nøytrale atomer og samler seg i små metallklumper, som ikke lenger er tilgjengelig for å produsere strøm. Foto: Xpeng Vis mer

Finner opp nye metoder

- Nå du hurtiglader forsøker du å presse ioner så raskt som mulig gjennom batteriet og inn i anode-siden. Når dette skjer for raskt, klarer ikke ionene å finne sin plass, det oppstår en flaskehals der ionene blir til nøytrale atomer og samler seg i små metallklumper. Når dette først er omgjort til metall, er det ikke lenger tilgjengelig for å produsere strøm.

Wragg og hans kollegaer tror imidlertid ikke dette er dødsstøtet for hurtiglading. Sammen med forskere over hele verden jobber de for å finne metoder som gjør at batteriene tåler hurtiglading bedre. Det jobbes med bruk av nano-tynne rør av karbon eller bruk av stoffet grafén i anoden. Ingen av disse nyvinningene er ennå i kommersiell bruk, men det vil komme. Det er ikke Wragg i tvil om.

Lad hjemme

Tesla er den bilprodusenten som har lengst erfaring med rask lading av batteriene i sine biler. Even Sandvold Roland, Senior Manager, Content and Programs i Tesla Norge, forteller at de anbefaler Tesla-eiere å bruke superladere bare når det er nødvendig:

LAD HJEMME: - Vi anbefaler Tesla-eiere å lade hjemme mest mulig og bruke superladere bare når det er nødvendig, sier Even Sandvold Roland hos Tesla Norge. Foto: Tesla
LAD HJEMME: - Vi anbefaler Tesla-eiere å lade hjemme mest mulig og bruke superladere bare når det er nødvendig, sier Even Sandvold Roland hos Tesla Norge. Foto: Tesla Vis mer

- Vi ser at det aller meste av ladingen som våre kunder gjør av bilene sine skjer hjemme eller på kontoret. Dette bidrar til å opprettholde mest mulig optimale batteriegenskaper over tid. Supercharger-stasjonene våre er primært myntet på lading under lengre reiser, slikt at man effektivt kan reise dit man vil uten lengre ladestopp. I tillegg bygger vi stadig flere City Supercharging-stasjoner, som er et tilbud til de som ikke kan lade hjemme.

Hurtiglading bare når nødvendig

- Vi anbefaler å hurtiglade kun når det er nødvendig eller hensiktsmessig for å komme seg dit man skal. Lading i hverdagen er det enklest og best å gjøre hjemme eller på arbeidsplassen. Samtidig gir Tesla kapasitetsgaranti for bilene vi selger i Norge, og det tas ikke forbehold om hvilken grad kunden har brukt hurtiglading, sier Sandvold Roland til Dinside.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer