Hva er nå dette?

Helmut Hartung har jobbet siden 1973 med denne doningen.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det skjønner vi også når vi ser den. Designet er kanskje litt utdatert? Uansett er dette en spennende bil som viser at det er mulig å få til merkelige saker, og til og med stille opp på store internasjonale bilutstillinger.

Selskapet holder til i Andorra.

Vi er litt usikre på hvilken kategori vi skal putte denne bilen i, men velger å kalle det en type terrenggående sportsbil. Det har vi ganske god ryggdekning for når vi ser på motordataene.

Midtmotor

Motoren er en 6,6-liters V8 turbodiesel, og ytelsene skal ligge på rundt 1.360 hestekrefter og 2.000 newtonmeter.

Hartung regner med at han må utvikle sin egen automatkasse hvis han skal få dette til å fungere.

Bilen veier 1.400 kilo og toppfarten skal være rundt 300 kilometer i timen, men Hartung vil nok sperre farten på 250.

Noen direkte miljøbil er nok ikke dette, men i tillegg til diesel skal den kunne kjøres på både biodiesel og alge- og planteolje.

Han er kanskje litt inspirert av Mercedes. Bilen har i hvert fall både turbinfelger som ligner på de som sitter på SLR, og måkevingedører.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.