Fire av ti har fått skade

Hvem betaler?

Fire av ti nordmenn har fått skader på bilen på grunn av dårlige veier. Ødelagt hjul eller forstilling er dyrt. Hvem betaler?

DET SA PANG: - Det smalt skikkelig. Hjulet og dekket ble ødelagt og hjulopphenget fikk skader som det kostet over 20 000 kroner å reparere, forteller en leser. Han traff et hull i veien som kom fram da snøen smeltet. Foto: Rune Korsvoll
DET SA PANG: - Det smalt skikkelig. Hjulet og dekket ble ødelagt og hjulopphenget fikk skader som det kostet over 20 000 kroner å reparere, forteller en leser. Han traff et hull i veien som kom fram da snøen smeltet. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Når snø og is smelter, kommer skadene på veiene tydelig fram. Det kan være store hull, skarpe kanter, sprekker i asfalten eller generelt bare dårlige veier. I en undersøkelse Nordstat har gjort for NAF, sier fire av ti bilister at de har fått skader på bilen som følge av dårlige veier.

Og billig er det ikke. Rundt 17 000 kroner i gjennomsnitt, koster det å reparere disse skadene.

Det er nemlig ikke bare dekk og hjul som blir skadet. Det kan også være hjuloppheng og andre deler på bilen som får seg en skikkelig smell.

– Folk betaler dyrt for å reparere skader som skyldes hull, sprekker og dårlige veier, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.

Må bli enklere å få erstatning

Hun mener at når uhellet først er ute og du får skader på bilen, er det altfor vanskelig å erstatning.

FOR VANSKELIG: - Vår erfaring er at det er alt for vanskelig å få erstatning for skader. Bilistene opplever å bli kastet mellom stat og fylke som eier veiene, og videre til entreprenørene som har ansvar for vedlikeholdet, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF. Foto: NAF
FOR VANSKELIG: - Vår erfaring er at det er alt for vanskelig å få erstatning for skader. Bilistene opplever å bli kastet mellom stat og fylke som eier veiene, og videre til entreprenørene som har ansvar for vedlikeholdet, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF. Foto: NAF Vis mer

– Bilistene opplever å bli kastet mellom stat og fylke som eier veiene, og videre til entreprenørene som har ansvar for vedlikeholdet. Det er altfor vanskelig både å finne fram og å vinne fram. Det må bli enklere å få erstatning, men først og fremst må vedlikeholdet prioriteres opp, så færre opplever dette, sier Ryste.

Kan søke erstatning

Når det gjelder muligheten for å få erstatning for slike skader fra de som eier veiene, det vil si staten, fylkeskommunen eller kommunen – eller en av deres entreprenører som har jobben med vedlikeholdet - sier loven at det ikke er noen garanti for at veiene til enhver tid er feilfrie. For å kunne ilegges ansvar må veimyndighetene eller deres entreprenører, ha opptrådt uaktsomt.

Slik uaktsomhet kan være at de har kjent til skaden og hatt tid til å utbedre eller fjerne faren. Det kan også være at det burde vært varslet om faren, men at det likevel ikke er gjort.

17 000,- I SNITT: Fire av ti har opplevd å få skade på bilen som følge av dårlige veier. Skadene koster i gjennomsnitt 17 000 kroner. Foto: Rune Korsvoll
17 000,- I SNITT: Fire av ti har opplevd å få skade på bilen som følge av dårlige veier. Skadene koster i gjennomsnitt 17 000 kroner. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Koster deg egenandel

Skal du klage, må det skje skriftlig og med vedlegg av dokumentasjon som bilder og gjerne andre vitner.

Som med andre skader på bilen, har du mulighet til å få dekket dette gjennom forsikringen din. Det vil si dersom du har en kaskoforsikring. Da må du imidlertid betale den vanlige egenandelen, som ofte kan være på mellom 3000 og 6000 kroner, forklarer kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Liten forståelse

– Vi og de andre forsikringsselskapene sender rutinemessig regning til kommunene eller fylkene etter skader som vår kunder har fått på grunn av dårlig vedlikehold av veiene.

– Du har selvfølgelig også mulighet til å be kommunen eller fylket om å dekke egenandelen du må ut med på forsikringen etter skader på veier de har ansvaret for. Jeg er imidlertid redd for at du møter på mye arbeid og liten forståelse der. I tillegg kan de være vanskelig å finne ut hvem som eier de forskjellige veiene, sier Clementz.

NORGES DÅRLIGSTE: Beboerne i Kirkenes-området kåret veien fra Hesseng og nedover i Pasvikdalen til Norges dårligste. Den ble en turistattraksjon. Foto: Rune Korsvoll
NORGES DÅRLIGSTE: Beboerne i Kirkenes-området kåret veien fra Hesseng og nedover i Pasvikdalen til Norges dårligste. Den ble en turistattraksjon. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

– Ta folk på alvor

Hans råd til alle som får en slik skade er å ta biler for dokumentasjon. Bilder både av området og av hullet i veien, gjerne med en brusflaske eller annen gjenstand ved siden av for å dokumentere størrelsen på skaden.

– Vi ser at det er særlig i distriktene at dårlige veier fører til bekymring for folk. Mange veier oppleves ikke som trygge. Politikerne må ta folks bekymring på alvor. Mer av veimidlene må brukes på vedlikehold, sier Ryste fra NAF.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer