Hvem sa at Nissan er kjedelig?

En Nissan som konkurrerer - og kjører i fra - Porsche og Ferrari? Neida, det er ikke 1. April. Bilen finnes, og er I salg under navnet Nissan R390 GT1.

Et lenger overheng bak skal i følge Nissan gi bedre bagasjeplass, men noen feriebil blir dette neppe uansett!! Foto: Nissan
Et lenger overheng bak skal i følge Nissan gi bedre bagasjeplass, men noen feriebil blir dette neppe uansett!! Foto: Nissan Vis mer
Publisert

En asfaltbane noen hundre kilometer å utsiden av Paris er hvert år åsted for verdens kanskje tøffeste billøp. I ett døgn presses fører og maskin til det ytterste, i hver sving flørtes det med de fysiske lover. Nissan R390 GT1 ble utviklet for å trekke grensene enda lenger, for å kjøre enda fortere og for å være den første bilen til å krysse mållinjen i "24 heures du Mans" - 24 timers løpet på Le Mans i Frankrike.

600 Hk - i løpsbilen

Bilen, som forøvrig kom i mål på en tredjeplass - bare slått av Porsche - har kommet i gateversjon.Bortsett fra å temme motoren litt er det ikke de store forandringene sammenliknet med bilen som stilte til start i Le Mans 6. og 7. juni i år. Riktignok henter ikke Nissan ut mer enn 350 hester fra den 3,5-liters store V8eren. Sammenliknet med racingutgaven er det lite, der hadde nemlig føreren 600 hester å temme.

Bedret bagasjeplass

I Nissan R390 GT1 finner man ikke utbredt bruk av stål, derimot finner man karbonfiber og andre avanserte materialer. Sammenliknet med løpsbilen skal gatebilen være mer brukervennlig og funksjonell. I pressemeldingen skryter Nissan blant annet av at bagasjeplassen har blitt bedre. Som om det betyr noe. Så vidt vi kjenner til, her ikke Le Mans-førerne med seg bagasje under sin ville ferd langs banen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.