Årets bil-kåringen har tradisjonelt ikke vært spesielt relavant her i landet. Et godt eksempel er fjorårets vinner, Fiat Panda, som ikke en gang selges i Norge. Heller ikke Årets bil 2003, Renault Megane, har hatt særlig stor nytte av sin tittel her i landet.
Syv finalister
Uansett, etter å ha vraket 25 aktuelle kandidater, står juryen nå igjen med bare syv modeller:
Seks europeere, én japaner
Det betyr at det for en gangs skyld ikke er noen italiensk bil blant finalistene, og at franskmenn og tyskere har tre kandidater hver. Outsideren Toyota Prius er japanernes eneste håp. Toyota har vunnet konkurransen én gang tidligere - med Yaris i 2000.
Hva mener du?
På mandag vil juryen, som består av europeiske motorjournalister, utrope vinneren. Bør BMW vinne for første gang? Eller er det den miljøvennlige Toyota Prius som fortjener prisen mest? Avgi din stemme og følg med på mandag. Da vil du finne ut om juryen er av samme oppfatning som deg.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger