Hvilken småbil er sikrest?

Stadig mer sofistikert sikkerhetsutstyr gjør bilene sikrere, men bilene blir samtidig mindre og mye av "vinninga går opp i spinninga." Her kan du lese om hvilken småbil du skal velge for å ivareta din sikkerhet.

Publisert

European New Car Assessment Programme, Euro NCAP, har siden 1997 testet sikkerhetsnivået på nye biler som selges i Europa. Kollisjonstestene er svært grundige og omfatter flere forskjellige situasjoner.

Krasjtesten er utført av Euro NCAP i samarbeid med ADAC (tilsvarer NAF i Norge). Testen viser at det finnes mange sikre biler i denne størrelsen, men noen svake modeller finnes innimellom.

Disse er testet

Ti småbiler har måttet bøte med livet for at for at vi skal få vite hvem av dem som er tryggest. Disse er Citroën Saxo, Ford Ka, Ford Fiesta, Seat Ibiza, Daihatsu Sirion, Peugeot 206, VW Polo, Skoda Fabia, Renault Clio og Toyota Yaris. Til tross for at bilene til stadighet blir utstyrt med kollisjonsputer, automatiske beltestrammere og stålbjelker både høyt og lavt er det fortsatt stor forskjell på sikkerheten i småbiler.

Slik utføres testen

Frontkollisjonstesten foretas i 64 kilometer i timen, der 40 prosent av bilens front bråstanser i en betongvegg - en såkalt Offset-crash. Under sidekollisjonstesten blir bilen utsatt for 150 centimeter bred rambukk som kjøres inn i bilens side i en fart av 50 kilometer i timen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer