Hvis BMW ikke duger

Alpina B3 3.3 Cabriolet er lansert. Tyskerne lover både krefter og kjøreglede. Men slikt koster penger.

Det er ikke alltid smeden blir ved sin lest: Alpina er historien om den tyske vinprodusenten Burkard Bovensiepen som i 1961 begynte å skru bil. Hans store lidenskap, BMW-bilene, hadde nemlig et forbedringspotensial. Dermed hadde Bovensiepen funnet sitt livskall og Alpina ble født.

Denne uken ble det siste avkommet i Alpina familien vist på bilmessen i Birmingham: Alpina B3 3.3 Cabriolet. Denne gangen er det BMW 330 Cabriolet som har blitt offer for Alpinas forbedringstrang.

Ille, verre, Alpina B3 3.3

Den 3-liters rekkesekseren til BMW er ingen svekling. Men de 231 hestekreftene 330 Cabriolet har under panseret var ikke nok for Alpina. Derfor forlenget tyskerne slaglengden, samt boret opp sylinderne en tanke, og vips – slagvolumet var plutselig 3,3 liter. Effekttesten viste at Alpina hadde klart å hente ut ytterligere 49 hestekrefter av BMW motoren. Dreiemomentet var dessuten økt fra 300 til 335 newtonmeter.

Resultatet er til å leve med. 0 til 100 kilometer i timen klarer nyheten på 6,9 sekunder. Toppfarten er oppgitt til å ligge i overkant av 250 kilometer i timen. Og da med automatisk girkasse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer