Test: Porsche 718 Boxster GTS 4.0

Hvorfor, Porsche?

- Fordi den er morsom!

ULV: Den ser kanskje ut som en vanlig Boxster, men GTS 4.0 har endelig fått motoren som Boxster fortjener. Video: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er egentlig bare en grunn til å bruke 1,5 millioner på denne bilen. Fordi den er morsom. Det kan være vel anvendte penger.

Samtidig som Porsche selger det de klarer å få inn av elektriske Taycan her hjemme, går de, nesten i all stillhet den helt andre retningen med lille 718.

Da dagens modell så dagens lys, var det med to nyutviklede firesylindrede boxer-alternativ; 2-liter på 300 hester og 2,5 på 350 hester. Det var vel strengt tatt tvingende nødvendig for at modellen skulle få livets rett.

Og det er egentlig ingenting i veien med disse, og helt ærlig så har nok 718 større potensial med disse enn hva en halvslapp motorskribent klarer å utnytte til fulle, men godfølelsen er vel så viktig.

Porsche har rett og slett ikke klart å gjøre firerne sexy nok. Lydbildet er en salig blanding av Subaru, Boble og folkevognbuss. Noen sier de liker den, men det tror jeg neppe de sier etter en tur i denne.

For entusiasten

Lydbildet har man løst med GTS, som har tilnavnet 4.0. Som navnet antyder har den fått en 4-liters boxersekser mellom bakhjul og seter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer