Hybrid fra Mitsubishi

Mitsubishi tar utgangspunkt i sin GDi motor når de lanserer sin første hybridbil neste år. Uten å ha oppgitt noen tall om forbruk eller utslipp mener Mitsubishi at de har forurensningskravene som trer i kraft i 2010 innen rekkevidde.

Hybrid fra Mitsubishi
Publisert

GDi-HEV er det foreløpige navnet på hybridbilen som Mitsubishi introduserer tidlig neste år. Elektronikk bestemmer om bilen skal drives som en ren elektrisk bil, som en ren bensinbil eller en kombinasjon. Fordelen med hybridbiler er at du kan utnytte bensinmotoren når den er på sitt mest effektive, samtidig som du kan benytte batteriene som kraftkilde når man for eksempel ferdes i bytrafikk.

Dessuten er hybridbiler ikke avhengig av å lades fra en stikkontakt, batteriene lades nemlig mens du kjører. Lading skjer enten når du ruller, bremser eller kjører i nedoverbakke eller at motoren startes og driver en generator som i sin tur lader batteriene.

Friksjonen må reduseres

Utgangspunktet for hybridbilen til Mitsubishi er GDi motoren, men en rekke nye løsninger skal gjøre den mer effektiv skal vi tro produsenten. Et viktig element er å redusere friksjonen i drivlinjen. Derfor blir hybridbilen utstyrt med en trinnløs automatiske gearkasse (CVT). Mindre dynamo og batterier gjør at færre krefter blir borte på veien fra motor til drivhjul. Det betyr lavere drivstofforbruk og redusert utslipp.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer