Hybridbil-salget stuper

I april 2008 ble det solgt rundt 40.000 hybridbiler i USA. I februar klarte amerikanske bilforhandlere kun å finne kunder til 15.000 stykker.

Hybridbil-salget stuper
Publisert
Sist oppdatert

Toyota, Honda, Ford og de andre merkene som selger hybridbiler i det amerikanske markedet har fått kjenne på kroppen at den store hybrid-hypen i fjor vår og sommer åpenbart først og fremst hadde sammenheng med høy bensinpris. Våren 2008 var nemlig bensinprisen oppe i nesten fire dollar per gallon (3,79 liter) i USA, noe som resulterte i store overskrifter og som nærmest skapte panikk blant eiere av amerikanske bensinslukere. Da bensinprisen i juli 2008 toppet seg på 4,11 dollar i landsgjennomsnitt, var det stedvis lange ventelister på de mest populære hybridmodellene, deriblant Toyota Prius.

Under to dollar

Men siden den gang er bensinprisen kraftig redusert og er i dag nede i under to dollar per gallon. Med en pris på to dollar per gallon og en dollarkurs på 6,50 kroner, betaler amerikaneren 3,43 kroner literen for bensin. Og etterspørselen etter hybridbiler har falt i omtrent samme takt som drivstoffprisen. Ifølge Los Angeles Times tilbyr nå mange amerikanske bilforhandlere store rabatter til den som er villig til å signere kontrakt på en ny hybridbil.

Dramatisk

Nå skal det riktignok understrekes at hele det amerikanske nybilsalget er kraftig redusert sammenlignet med fjoråret - akkurat som i Norge og alle andre europeiske land. Ifølge Motor Intelligence var personbilsalget (Light Vehicle Sales) ved utgangen av februar ned nesten 40 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer