Hybridracer for miljørikinger

Det finnes biler som går like fort, er like gjerrige og like komfortable, men ingen andre har denne kombinasjonen. Vi har kjørt en lettere oppgradert GS450h.

Publisert
Sist oppdatert

Lexus er Toyotas prestisjemerke, og brukes som en spydspiss i markedet på hybridteknologi. Toyota og Lexus har vært på markedet med denne teknologien lenge. Andre produsenter sliter nå som dyr for å få ut store luksusbiler med en knøtteliten elektrisk motor (vi tenker på 20-hesteren til Mercedes og BMW), mens Toyota og Lexus for lenge siden har løst denne tekniske utfordringen.

Toyota Prius kom på markedet i 1997 i Japan og i Norge høsten 2000. Mens Mercedes og BMW nå går i fistel på grunn av 20 hestekrefter, hadde første Prius for ti år siden 45 hestekrefter i sin elektriske motor.

200 elektriske hestekrefter

Ytterligere sus er det over det Lexus leverer. Lexus GS450h har en V6 bensinmotor med 296 hestekrefter. Det klarer de fleste å levere nå, men i tillegg har den en elektrisk motor på hele 200 hestekrefter! Hvis man legger sammen effekten på disse to motorene blir ikke det 496 hestekrefter, men 345. Det er i grunn likevel greit, og ytelsene blir i god V8-klasse.

Konkurrenter

Vi tar dette med konkurrenter med en gang. Denne bilen er så spesiell at den streifer innom flere klasser, alt ettersom hva vi ser etter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer