Selv om det trinnløse automatgiret, CVT, ikke er noen revolusjonerende nyhet, så har det tidligere ikke vært mulig å benytte det på større motorer. Nissan har videreutviklet CVT-teknologien slik at den nå kan benyttes i motorer opp til 2 liter.
Lavere forbruk og utslipp
Nissans nye motor lansert i Japan i en Bluebird, er på 1,8 liter og yter 130 hestekrefter. Kombinasjonen GDi og CVT har resultert i en motor som forurenser mindre og er billigere i drift. Sammenlignet med en 1,8-liters standard bensinmotor, er CO2-utslippene 35 prosent lavere i den nye GDi-motoren. CO2-utslippene er redusert som en følge av opptil 50 prosent lavere bensinforbruk.
To forbrenningssystemer
GDi-motoren er en nyutviklet bensinmotor fra Nissan, kalt NEO Di (Nissan Ecology-Oriented Performance). Drivstofforbrenningen blir styrt av en mikroprosessor som registrerer akselerasjon, fart og andre signaler, og ved hjelp av denne informasjonen kan oppnå maksimale motorytelser. Når disse data registreres, igangsettes den forbrenningsmetoden som er mest fornuftig.
Drivstoffet vil enten forbrennes slik det skjer i vanlige bensinmotorer i dag, ved at det skapes en jevnt fordelt blanding av luft og bensin rundt tennpluggen. Er det derimot ønskelig med kraftigere effekt, skapes en kraftigere forbrenning gjennom en mager drivstoffblanding, omgitt av ren luft. Dette bidrar altså til et lavt forbruk, og påståtte forbedrede kjøreegenskaper.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger