-Det er i hvert fall målsettingen, en gang i fremtiden. Idealet til Nissan er at passasjerer skal benytte kollektivtransport til hoveddelene av reisen, og så bruke en Hypermini til å komme seg mellom kortere avstander inne i byene.
Hypermini-stasjoner
Man har sett for seg samle-stasjoner ved togstasjonen, bussterminalen eller lignende, hvor Hyperminiene vil stå og lade batteriene. Konseptet sees for seg å fungere nesten på samme måte som ansamlingene av handlevogner ved inngangen til butikken gjør; du henter en, bruker den i et bestemt område, og setter den på plass etter bruk: -slik at den igjen kan lades opp, og bli klar for nye brukere.
Lave kostnader
Hypermini drives altså av batterier, og trenger bare 25 prosent av den energimengden som en vanlig bil bruker. Den er utstyrt med en funksjon som varmer eller avkjøler kupeen selv under lading av bilens batterier, slik at den blir mer brukervennlig for kortere turer. Driftskostnadene er 0,01£ per kilometer, noe som tilsvarer ca. 13 øre med dagens kurs.
Resirkulerbar
Nissans nye bybil er laget av forskjellige resirkulerte materialer, blant annet plast-flasker, -og hele 90 % av bilen skal være resirkulerbar. Den påstås å skulle være like sikker som en vanlig bil, med deformasjonssoner foran og bak, ABS-bremser og kollisjonsputer. Og sist, men ikke minst; -Hypermini er tilgjengelig i to design; en chic bybil, og en casual fritidsbil.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger