Her i Dinside elsker vi småbiler med spreke motorer. «Super mini», «hot hatch», «lommeraket», kallenavn er mange. Alt stammer fra den samme oppskriften. Liten, kompakt, lett, mye krefter og superbilknusende kjøreegenskaper for relativt lite penger.
Til tross for et sterkt fokus på miljø, har ikke Toyota mistet gnisten for motorsport. Blant annet kan motorsportavdelingen Toyota Gazoo Racing (TGR) vise til imponerende resultater. Fem seire og konstruktørtittelen i 2018 i FIA WRC, verdensmesterskapet i Rally, første- og andreplass på Lemans 2019, konstruktør- og sjåførtitler i 2018 og 2019 i World Endurance Championship (WEC), og seier i det legendariske Dakar-rallyet med Toyota Hilux.
Gjennom motorsportaktivitetene under TGR-fanen, utvikler og tester Toyota ny teknologi som til slutt ender opp i våre Toyota-biler. Motorsport oppleves for noen som pengesløseri. Toyota ser heller på det som verdens mest krevende testlab. Teknologien utviklet hos TGR kommer oss til gode i form av en tryggere, mer pålitelig og miljøvennlig hverdagsbiler.

Rallybil på veien
GR er Toyotas sportsbilavdeling, på lik linje med Msport hos BMW eller Mercedes-AMG. Toyota GR Yaris er deres andre GR-sportsbil etter Toyota GR Supra som ble lansert i fjor. GR Supra var et samarbeid med BMW, og leverte fabelaktig «back to basics» kjøreegenskaper med en heftig rekkesekser og bakhjulsdrift. Den kunne ikke feile.

Toyota innrømmer at de måtte lære seg å lage gode sportsbiler på nytt. Derfor samarbeidet med BMW om GR Supra. Deres første forsøk på firehjulstrekk i en GR Yaris-prototype innrømmer Toyota selv var en katastrofe. Bilen var håpløst å kontrollere på glattføre.
- Vi måtte finne tilbake kunnskapen om å lage firehjulstrekk for bruk i motorsport. Vi mistet 20 år, og vi manglet teknologien for denne typen sports firehjulstrekksystem, sier Saito san, Chief Engineer hos Toyota Gazoo Racing.

I Japansk kultur er det ingen skam i å feile. Toyota ville heller lære, og trengte hjelp. Rally-legenden Tommi Makkinen ble hyret inn for å hjelpe Toyota med utviklingen. Endringene ble mange.
Takhøyde er senket med 95 millimeter for bedre aerodynamikk. Alt av karosseriet er i aluminium, unntatt taket som er i CRFP (carbon fiber reinforced plastic), for lettere toppvekt. GR Yaris har kun to dører for det er stivere enn en chassis med fire. Motoren ble vinklet og reposisjonert 21 millimeter lengre bak for bedre vektfordeling. Et nytt firehjulstrekksystem med torsjons differensiallås foran og bak ble spesialutviklet, GR-4 4WD. Hjulopphenget er forsterket foran og bak for å takle kreftene, sporvidden har økt betraktelig og tverstagen er forsterket. Toyota mener alvor med denne ...
Selv med kamuflasjelakk er det ikke vanskelig å se at Yaris GR-4 har et betydeligere mer bøllete utseende enn standard Yaris. Heftige skjermbredde foran og bak for å dekke økt sporvidde. En utvidet grill, ekstra luftinntak, hekkspoiler, diffuser mellom doble eksospotter og røde GR-bremsecalipere. Utseendet øser bilsport.
Pøsregn
Det bøtter ned på Circuito do Estoril-banen utenfor Lisboa i Portugal, men representantene fra Toyota smiler bredt.
- Dette er bra for oss, for nå får du virkelig kjenne hva firehjulstrekksystemet er god for, smiler Naohiko Saito sjefsinginør for Toyota Gazoo Racing.
Vi drar ut på banen for de første av to økter med fem runder. Det første vi legger merke til er hvor langbeint og turtallsvillig motoren er. Estoril-banen er krevende med relativt lave hastigheter og mange skarpe svinger. Det passer GR Yaris utmerket.

Vi gleder oss til å teste den på vinterføre.
Foto: Jayson Fong Vis mer

250 hestekrefter levers jevnt og udramatisk fra det Toyota påstår er verdens minste og letteste 1,6-liters motor med tre sylindere. Med 350 newtonmeter og en vekt på knappe 1300 kilo kan du piske livet ut av GR Yaris uten at bilen bryter ut i svett. Sjåføren derimot bør ikke glemme deodorant, for bak rattet har du det travelt.

TEST: Minste BMW leverer
GR Yaris har tre innstillinger på firehjulstrekksystemet. Normal gir 60/40 foran/bak-kraftfordeling for mer forutsigbare kjøreegenskaper. Sport har 30/70 for mer underholdning, og til slutt er det Race med 50/50 for banekjøring.
Og ja, det er med glede å meddele at ALT av elektroniske hjelpemidler kan skrus av.
Fytterakkern som motoren imponerer. Etter noen runder skjønner vi at med unntaket av langstrekken, kan nesten hele banen kjøres i tredje gir. Motoren drar så sterkt og jevnt fra bånn helt opp til 7200 omdreininger at det er vanskelig å skjønne at bilen har turbo. Den manuelle girkassen har kort vandring på girskiftet og kler denne type bilen perfekt. For en herlig ærlig kjørefølelse den gir! GR Yaris vekker sanser vi ikke har kjent og følt i en bil på lenge. Her er det du som er sjefen, ikke datasystemene. Tilbake til røttene av det bilkjøring er.

Nesten utforkjøring
Det er klassisk banesyndrome. Etter noen få runder så tror vi at vi er kjøreguder alle sammen. Vi raser inn i en brå 90-graders sving med overambisiøst høy hastighet, og letter på brått på gasspedalen halvveis gjennom svingen. Klassisk amatørfeil. Vekten skyver seg forover og bakenden sparker ut. Det blir full rattutslag og drift. Nå blir det garantert en 360-graders spinn, tenker vi, men så holder GR Yaris driften gjennom hele svingen før den retter seg pent opp i utgangen av svingen. Det er ikke den raskeste måten å kjøre rundt en bane, men du verden så moro!

Balansen er perfekt, og låsing i torsjonsdifferensialen foran og bak gir oss nok forutsigbarhet til å kunne redde inn bilen når vi har gått tom for talent. Det føles trygt at Toyota har gitt oss rom for førerfeil.
Skal vi sutre litt på noe, kunne vi ønsket at styringen var hakket kvikkere på utvekslingen. Her er Honda Civic Type R fortsatt klasseledende. Men nå er vi pirkete, altså. Og fordelen med at styringer ikke er for kvikk, er mer stabilitet i høye hastigheter, noe GR Yaris beviste på banen at den har, tross en relativt kort akselavstand.
Under hard bremsing holder bilen seg meget retningsstabil. Toyota har gjort en fabelaktig jobb med chassiset. Den er dønn stiv og kan garantert tåle en del mer hestekrefter.

For krevende?
Ulempen med noe som er så ærlig og sterkt påvirket av rally-DNA, er at du lett blir avkledd som en helt alminnelig sjåfør. GR Yaris krever mye av deg for å få mest ut av bilen. Godt inn på vår andre økt på banen, får vi bekreftelse på magefølelsen.

TEST: Superbil med rekord-rekkevidde
GR Yaris belønner sjåfører med riktig kjøreteknikk. Er du hardhendt med bilen, er det ingen fare, og som vi fant ut, du verden som den kan redde deg. Men den liker det ikke.
Det blir skrens og moro, men 250 hestekrefter er ikke all verden. Du trenger alt du har til disposisjon. I motsetning til GR Supra, der du kan bare mate på med krefter for å dekke til mangel på talent. GR Yaris belønner en mer tentativ tilnærming.
Til slutt, finner vi den hårfine balansen. Det er som om noe har trykket på en boost-knapp. Vi har knekt svingkoden. Rolig inn, kjenn at dekkene biter, mate på med kreftene, så raskt, sykt raskt ut. Det her er rett og slett en etterlengtet finpuss på kjøreteknikk.
Hyperbil på vei
Toyota presidenten Akio Toyota er en selverklært motorsport entusiast, og ser fordelen med å investere i slike biler.
Testresultat
Toyota GR Yaris
Fantastisk levering av krefter, justerbart firehjulstrekk, godkjent rallybil for veien
Mangler du talent, blir du avkledd som sjåfør
- Jeg vil gjerne bruke Toyota Gazoo Racing som en platform for å utvilke bedre biler, sier Akio.
Toyota har rettet fokuset tilbake mot sportsbilverden. Vi har allerede fått bekreftet at det kommer en Corrola GR Sport senere i året. Det ryktes også om en ny hyperbil som er under utvikling. Og med en fantastisk mekanisk firehjulstrekksystem på plass, skal du ikke se bort ifra at det dukker opp i andre modeller i fremtiden.
Det finnes egentlig ikke en direkte konkurrent til GR Yaris i B-segmentet. Hverken VW Polo GTI eller Ford Fiesta ST har firehjulstrekk. Da må du opp til neste C-segmentet med for eksempel VW Golf R, Ford Focus RS eller Mercedes-AMG A35 for å kunne stille opp med konkurranse mot GR Yaris..
Prisen til Norge er ikke kjent ennå. Det ventes en begrenset produksjon av 25.000 biler, og det kommer et ukjent antall til Norge.
Klarer du å mestre GR Yaris, har du et seriøst giftig banevåpen som kan takle alt av kjøreforholdene du kaster etter denne. Vi tipper denne er episk på vinterføre, men må nok vente et år til vi får teste. Den offisielle lanseringen av bilen skjer ikke før høsten.
Inntil da, velkommen tilbake på bane Toyota, dette kan dere!
Eller hva med disse?
For litt mer penger: VW Golf R. En ekte ulv i fåreklær som med firehjulstrekk er et råskinn på vinterføre.
- 0-100 km/t: 4,8 sekunder
- Motor: 2 liters R4 turbo
- Effekt: 300 hk
- Pris fra: 568.200 kroner
For litt mindre penger: Ford Fiesta ST. Firehjulstrekk følelse med forhjulstrekk. Fantastisk innstegsmodell til sportsbilverden.
- 0-100 km/t: 6,5 sekunder
- Motor: 1.5 liters bensin turbo
- Effekt: 200 hk
- Pris fra: 379 000 kroner
Eller prøv denne: Det nærmeste du kommer i samme bilsegment med firehjulstrekk er Audi S1 Quattro fra 2015. De er sjeldne og det er få til salgs på bruktmarkedet. Men de finnes.
- 0-100 km/t: 5.8 sekunder
- Motor: 2 liters R4 turbo
- Effekt: 231 hk
- Pris fra: 300.000 kroner
Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her
Toyota GR Yaris
Motor: | 1.6 liters turbo DOHC 12-ventiler |
Gir: | 6 trinns manuell |
Drivstoff: | Bensin |
Effekt: | 250hk |
Dreiemoment: | 350Nm |
Akselerasjon (0-100 km/t): | 5.5sek. |
Hjuloppheng foran: | MacPherson Strut |
Hjuloppheng bak: | Double wishbone |
Bremser foran: | Ventilert og slissert skiver/4 pot kalliper |
Bremser bak: | Solid skiver/2 pot kallipper |
Toppfart: | Ukjent |
Forbruk: | Ukjent |
CO2-utslipp: | Ukjent |
Vekt: | 1300kg |
Dekk: | 225/40 R18 |
Pris: | Ikke klar |
