I riktige gamle dager var det bare en og annen skipsreder som kjørte SUV på hytta. Den gang kunne man velge mellom Range Rover med mange feil, eller, hvis du var riktig heldig, Range Rover med bare noen få feil. En venn av meg er oppvokst i en søskenflokk på seks. På tur til Norefjell skulle to voksne seks barn og to hunder få plass i en gammel Volvo 245. De to barna som satt i hattehylla hadde som primæroppgave å rope fremover når noe falt av taket. Det var nemlig der bagasjen lå. Det ble hyttetur likevel.
Med bilen vel plassert ved hytteveggen kom begrepet ski inn/ski ut, i den snevre betydning at skitrekket omtrent går gjennom stua. Før betydde ski inn/ski ut at det var minst en time på langrennsski hver vei for i det hele tatt å komme seg inn til den strømløse bua. Midt på åttitallet eksploderte bussalget. Mercedes Geländewagen minibuss ble en slager. Den fungerte både i kollektivfeltet fra Nesøya til Børsen (ja, dere vet der hvor hovedstadens løse fugler holder til nå), og gjennom den siste gjørma inn til hyttepalasset. Så stor busstetthet i Norge vil det neppe bli igjen, selv med rødgrønn regjering og storsatsing på buss. Høy busstetthet vil nok alltid høre jappetiden til, uansett hva Liv Signe finner på.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger