Dagens Hyundai Coupé, andre generasjon, ankom Norge ved utgangen av 2001. Et stort flertall av våre lesere mente den gang at dagens Coupé var et designmessig kvantesprang sammenlignet med forgjengeren - en oppfatning vi delte.
Hyundai Coupé starter på 236.000 kroner med 1,6-liters motor, og er dermed Norges billigste kupé. Hvis man da godkjenner kupé-betegnelsen - bilen har nemlig bakluke, ikke bagasjelokk. Vi hadde det uansett svært moro med denne bilen da vi testet den i september 2002.
Kraftigere toppmotorisering
Hyundai Coupé er også tilgjengelig med 2,0-liters motor (290.000) og en 2,7-liters V6-motor (396.000). Sistnevnte yter 167 hestekrefter og sørger for at bilen klarer 0 til 100 på 8,2 sekunder. Ifølge våre samareidspartner Automedia skal imidlertid denne motoren etter ansiktsløftingen yte 174 hestekrefter, noe som visstnok skal resultere i at bilen skal klare den velkjente øvelsen på 7,5 sekunder.
Mer forsiktig denne gangen
Første generasjon Hyundai Coupé, som kom i 1996, fikk en omfattende ansiktsløfting i 1999. Ikke alle mente at denne ansiktsløftingen var noe fremskritt. Heldigvis ser det ut til at den kommende ansiktsløftingen blir langt mindre dramatisk. Automedia tror bilen vil få noe mer aggressive frontlykter, en endret bakrute og nye detaljer på bakparten. I tillegg til dette, nye dørhåndtak og større hjul, er det visstnok lite som vil skille den ansiktsløftede utgaven fra dagens.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger