Ved utgangen av juli i år var det solgt drøye 51.000 personbiler her i landet, en tilbakegang på 28 prosent sammenlignet med samme periode i 2008. Det trege salget rammer nesten samtlige bilmerker, Toyota og Volkswagen inkludert.
Fra 18.- til 12.-plass
Koranske Hyundai derimot, selger som aldri før og ligger nå på 12.-plass på listen over Norges mest populære bilmerker med 1.845 solgte personbiler. Dette er et formidabelt hopp - i 2008 havnet merket på en 18.-plass på samme liste. Mens de fleste andre merker taper rundt 30 prosent sammenlignet med fjoråret, kan den norske Hyundai-importøren notere seg hele 75 prosent vekst.
i30
Den aller mest populære modellen er altså i30, som så langt i år har klart å innbringe 767 salg. Det gir modellen en markedsandel på 1,5 prosent av det totale personbilmarkedet. I tillegg kan Hyundai-forhandlerne lokke med minibilen i10, småbilen i20, SUVene Tucson og Santa Fe samt den store sedanen Sonata. Totalt har Hyundai nå en markedsandel på 3,8 prosent - mot 1,7 prosent på samme tid i fjor.
i30, som produseres i Tsjekkia, var forøvrig den første Hyundaien som oppnådde fem stjerner hos Euro NCAP. I ettertid har lillebror i20 oppnådd samme score i et enda strengere testregime.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger