Hyundai: Ny Atos Prime -- bygutt med nye klær

Hele 700 nordmenn valgte i fjor å kjøpe seg en Hyundai Atos, noe som førte til at Atos ble den suverent mest solgte bilen i mikrobilklassen i Norge. Nå er Hyundai på markedet med oppfølgeren, Atos Prime.

Publisert
Sist oppdatert

Prime har et helt nytt design i forhold til forgjengeren. Høyden er redusert med 3,5 centimeter og linjene er mykere, noe som er med på å gi bilen et mindre "kassete" preg. Atos Prime har dessuten fått lakkerte støtfangere og dørhåndtak.

Ikke for høye menn

Setter du deg inn i bilen vil du finne et artig og moderne førermiljø med enkel og oversiktlig instrumentering. Hovedmålgruppen for bilen er unge kvinner, noe man merker når man skal justere førersetet. De som liker å sitte med lang avstand til rattet har rett og slett ikke muligheten til å få justert setet langt nok bakover, og setene kunne gjerne hatt mer sidestøtte for lår og rygg. Når det er nevnt, skal det også sies at man har følelsen av å sitte høyt, og at det er mange centimeter over hodet til personer under 190 centimeter.

Fortsatt støy

Vrir du om nøkkelen starter du den samme 1,0-liters motoren som satt i den gamle Atosen. Motoren yter 55 hk/82 Nm. I følge Hyundai er det gjort enkelte endringer for å senke motorstøyen. Endringene kunne gjerne vært mer omfattende, for du hører det godt når du gir gass i Prime. Heller ikke gearkassen er lydløs, noe som er med på å gi et litt simpelt lydbilde. Setter du på viften, lager også den unormalt høy støy allerede på første hakk, noe som burde vært mulig å unngå.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer