Selv navnet er nokså ukoreansk. Hyundai bruker jo gjerne musikalske navn som Accent, Elantra og Sonata, men velger å kalle sin luksusbil for XG. Kort, men godt?
Foreløpig har vi bare sett dette ene bildet av bilen, og vi får to assosiasjoner: De tunge linjene og den kraftige grillen minner om mange amerikanske storbiler. Samtidig er designet på frontlyktene og panseret svært likt den nye S-klassen. Sistnevnte har riktignok en litt mindre fremtrendende grill med horisontale og ikke vertikale striper, men likevel...
Et kort navn understreker muligens at XG ikke blir den største luksusbilen på markedet, den skal nemlig lages på Sonata-plattformen(les mer om den nye Sonataen her, og det er naturlige grenser for hvor mye man kan strekke akselavstanden. Vi tipper akselavstand på 275 - 280 cm, og en total lengde på rett under 5 meter. I Storbritannia er bilen lovet å koste "under 25.000 pund" - med norske avgifter på toppen vil vi anslå at XG vil koste 350 - 400.000 kroner.
Til Norge i 1999?
Bilen settes i produksjon, og de første XG'ene ventes til Europa "i løpet av neste år". Den norske Hyundai-importøren vurderer XG for import til Norge, men har ikke tatt en beslutning om dette enda, opplyser markedsdirektør Dennis Brandenberger hos Kolberg Motors.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger