En viktig livredder

I 60 år har oppfinnelsen reddet bilister fra døden

13. august 1959 utstyrte Volvo sin første bil med sikkerhetsbelte. Det har reddet livet til rundt 1,5 millioner mennesker i trafikken.

VOLVO FØRST: Volvos PV 544 blir regnet som den første bilen med trepunkts sikkerhetsbelte som standard. Til tross for flotte damer i reklamen, ble de ingen umiddelbar suksess. Foto: Volvo
VOLVO FØRST: Volvos PV 544 blir regnet som den første bilen med trepunkts sikkerhetsbelte som standard. Til tross for flotte damer i reklamen, ble de ingen umiddelbar suksess. Foto: Volvo Vis mer
Publisert

- Moderne biler har alt fra kollisjonsputer til nødbremssystemer. Likevel er det trepunkts sikkerhetsbeltet fortsatt den klart viktigste sikkerhetsdetaljen i bilen.

Det sier professor Lotta Jacobsson hos Chalmers tekniske universitet og forsker på nettopp sikkerhet hos Volvo gjennom mange år.

Ideen fra fly

Det var på dagen i dag for 60 år siden, 13. august 1959, at Volvo utstyrte sin PV 544 med sikkerhetsbelte som standard. Da Volvo-ingeniør Nils Bohlin i 1958 begynte å realisere ideen om et sikkerhetsbelte i biler, var det etter å ha høstet erfaringer fra den svenske flyindustrien.

Der hadde Bohlin blant annet jobbet med katapultseter, som skyter flygeren ut av cockpiten i nødsituasjoner.

Men Bohlin var ikke den første med ideen om sikkerhetsbelter i bil. I 1949 utstyrte den amerikanske bilprodusenten Nash en av sine modeller med magebelte. Det forhindret at man ble kastet ut av bilen, men fortsatt kunne man få knust hodet og brystet mot rattet eller frontruta. Og i 1957 satte Porsche et trepunktsbelte i noen av bilene som ble solgt i USA.

Over én million

Nils Bohlin var imidlertid den som var den mest overbevist om at et trepunkts sikkerhetsbelte kunne bli en effektiv livredder. Og slik er det blitt. Til tross for at bilene i dag er utstyrt med både fire og seks kollisjonsputer, er sikkerhetsbeltet det mest effektive utstyret for å redusere skader og redde liv i alvorlige ulykker.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer