Kontroll av russebil og -buss

I april kan russebilen sjekkes gratis flere steder

Mange av bilene og bussene russen kjøper er gamle, og bør derfor kontrolleres skikkelig.

KONTROLL: Russebiler er ofte gamle. Gjensidiges tall viser at risikoen for personskader øker med alder på kjøretøy generelt, og derfor også russebiler.
Derfor er det lurt å få en grundig sjekk av bilen, samt forsikre den. Foto: Kyrre Lien/NTB Scanpix.
KONTROLL: Russebiler er ofte gamle. Gjensidiges tall viser at risikoen for personskader øker med alder på kjøretøy generelt, og derfor også russebiler. Derfor er det lurt å få en grundig sjekk av bilen, samt forsikre den. Foto: Kyrre Lien/NTB Scanpix. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Gjennomsnittsalderen på russebiler og -busser er hele 25 år, viser tall fra Gjensidige. Derfor anbefaler forsikringsselskapet russen til å bruke noen tusenlapper ekstra på en ordentlig verkstedkontroll.

Mange russ har budsjett på flere hundretusen kroner for å kjøpe bil eller buss og annet utstyr til russetiden, og da er det vel verdt å bruke et par tusenlapper på en ekstra kontroll av kjøretøyet, mener kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige.

- Selv om alle bilene er godkjent av Statens Vegvesen, er det likevel stor forskjell på en 25 år gammel bil og en nyere bil. Alle kjøretøy slites med årene, og har behov for tettere oppfølging på særlig det tekniske, sier Thoresen til Dinside.no.

Eksempler på farer ved gamle russebiler og -busser er økt brannfare knyttet til elektriske og tekniske innretninger og ledninger, samt kokepunkt for bremsevæske.

Her kan russebilen sjekkes gratis

En verkstedkontroll kan avsløre feil og mangler, og er dermed en billig investering i trygghet, ifølge Gjensidige.

Og, nå trenger du og dine medruss heller ikke å betale for kontroll av bilen eller bussen. Statens Vegvesen arrangerer nemlig gratis kontroll av russebiler over hele landet i disse dager. Merk likevel at den tekniske kontrollen ikke erstatter EU-kontroll, som kan gjennomføres på et godkjent verksted eller hos Norges Automobilforbund (NAF).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer