Sikrer tilgang

I kulissene: Kampen om elbilene

Norge støtter EU-kommisjonens 95-grams utslippsmål for person- og lette varebiler. Det sikrer oss fortsatt tilgang til elbiler, samtidig som det rettes en pekefinger til bilbransjen

GODT UTFALL: Christina Bu fra Norsk Elbilforening og Greg Archer fra Transport & Environment mener Stortinget gjør det rette ved å støtte EU-kommisjonens utslippsmål. Foto: Fred Magne Skillebæk
GODT UTFALL: Christina Bu fra Norsk Elbilforening og Greg Archer fra Transport & Environment mener Stortinget gjør det rette ved å støtte EU-kommisjonens utslippsmål. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Dette er en gledens dag, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening. Hun er i dag gjort kjent med at Norge støtter EU-kommisjonens krav til bilprodusentene om et gjennomsnitts flåtemål på 95 gram CO2-utslipp for personbiler og lette varebiler.

Produsenter som ikke klarer disse målene vil få store bøter basert på antall biler som overskrider målet.

Skrevet av Elbil24

Denne saken er laget av Elbil24, for Dinside Motor. Elbil24 er en ny satsing fra Scandinavia Online, et selskap underlagt Aller Media AS, med oppstart i januar. Følg Elbil24 på Facebook og få løpende oppdatering om nettsiden generelt, og elbil spesielt.

Transport og kommunikasjonskomiteen har i dag avgitt sin innstilling, og en samlet komité støtter forslaget som ble levert Stortinget allerede 15. mai, uten ytterligere anmerking.

- Avgjørelsen er tatt og jeg ser ikke noe som hindrer et vedtak, forteller stortingsrepresentant Ingalill Olsen i Arbeiderpartiet til Dagbladet/Elbil24.

En lovendring må til, og komitéen har samtidig gitt Stortinget råd om endringene, før behandlingen som skal opp i Stortinget 29. november.

Skummelt utfall

I EU-land vil bilprodusenter som ikke klarer å holde seg under dette 95-grams målet bli straffet med bøter så strenge at det for dem ikke vil være å anse som et alternativ.

Hadde komitéen gått i en annen retning ville Norge på kort tid blitt vippet av pinnen som verdens elbil-hovedstad.

- Avgjørelsen er spesielt viktig i kampen om å få tildelt elbiler i årene som kommer, ettersom elbilers nullutslipp er med på å redusere bilparkens totale utslipp betydelig, forteller Christina Bu.

Dersom Norge hadde stått på utsiden av EU-kommisjonens utslippsmål ville bieffekten vært at fremtidens elbiler havnet i andre markeder, der de hadde gjort en papirmessig større nytte for å nå målsettingen, fortsetter hun.

Trekker paralleller

Nyheten kom for en dag under Zero-konferansen. Der var også Greg Archer, direktør i Brüssel-baserte Transport & Environment.

Han var delaktig i avsløringen av VWs dieselskandale, og trekker paralleller til britene, som nå står overfor sitt Brexit.

- Med britenes EU-exit er det lite som tyder på at de kommer til å støtte samme målsetning med det første, og de mister dermed et viktig konkurransefortrinn i racet mot nullutslipp, forteller han.

Espen Olsen, kommunikasjonssjef i Toyota Norge er enig.

- Dette gjør at Norge kan fortsette som før, uten å bli satt på sidelinjen. Han legger ikke skjul på at dette også vil få innvirkning på de merkene han representerer, som kommer med flere nullutslippsbiler i de nærmeste årene.

Ikke alle bilprodusenter er like fornøyd med løsningen, spesielt de med en portefølje som sliter med høye utslipp.

Ikke alle bilmerker har en hybrid, ladbar hybrid eller elbil i porteføljen. Disse vil få det tøft i tiden som kommer.

I dag sikret Transport og kommunikasjonskomitéen at Norge fortsatt er med i kampen om elbilene, og det er strengt nødvendig med 30.000 elbilkunder som står på forskjellige ventelister.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer