I følge en kunngjøring fra Vegdirektoratet blir ikke det noe av. For biler som kun kjøres i Norge trengs ikke hastighetssperre før 1. januar 2008, og for de som også kjører i EU er det utsatt til 1. januar 2006. Med andre ord kan dere som braker rundt i Hummer H2, Dodge Ram, Chevrolet Silverado, Ford F-250 og en rekke andre beist fra USA kjøre uten elektronisk sperre i drøye tre år til hvis dere holder dere i Norge. Øvre fartsgrense for disse bilene på 80 kilometer i timen gjelder fortsatt.
Hva skjer så?
Fra 1. januar i henholdsvis 2006 og 2008 er det derimot helt slutt. Da trer et EU-direktiv i kraft som river alle disse bilene med seg, både med diesel- og bensinmotorer. Da går fristen ut for å montere fartssperre i alle lastebiler i denne kjøretøygruppen registrert etter 1. oktober 2001. I Norge vil altså loven få syv års tilbakevirkende kraft. Bilene blir med andre ord ikke fredet.
Hva gjør man?
Det finnes flere løsninger. Vi anbefaler ikke å manipulere med fartssperrene. Man kan kjøpe biler som er registrert før 1. oktober 2001, men det er kanskje ikke så aktuelt for de fleste. Det andre er å registrere bilen som varebil klasse 2. Det går for eksempel fint med Mercedes G-klasse, Ford Expedition og diverse varebiler som Ford Econoline. Ulempen med dette er at prisen øker betraktelig siden varebil klasse 2 inneholder 20 prosent personbilavgift kontra lastebiler som er avgiftsfrie.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger