Kjøpe brukt elbil

Ikke gå i fella

Stadig flere brukte elbiler ligger ute på markedet. Ved mulig kjøp av disse er det nye ting å se opp for.

PASS PÅ: Jaguar I-Pace er en elbil det kan dukke mer opp av på bruktmarkedet. Før kjøp av brukte elbiler råder ekspertene deg om å gjøre en annerledes sjekk enn på bensin- og dieselbiler, samt unngå å havne i «utlending-fella». Foto: Øystein B. Fossum
PASS PÅ: Jaguar I-Pace er en elbil det kan dukke mer opp av på bruktmarkedet. Før kjøp av brukte elbiler råder ekspertene deg om å gjøre en annerledes sjekk enn på bensin- og dieselbiler, samt unngå å havne i «utlending-fella». Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert

– På en elbil er usikkerheten rundt batteripakken det viktigste. Å få sjekket batterihelsen på bilen man har sett seg ut er lurt. Tar man en test vil det også oppdages om det er skader under bilen som kan påvirke batteriet.

Det sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF til DinSide. Hvert år handler nordmenn om lag 450 000 biler på bruktmarkedet - som er vesentlig mer enn nybilmarkedet.

TEKNO-ELBIL: Mercedes-Benz EQS framstår som elbilenes S-Klasse som teknologisk flaggskip. Dette er bare noen av finessene. Video: Hans Arne Vedlog, Øystein Bergrud Fossum og Embla Augusta Hjort-Larsen. Klipp: Øystein Bergrud Fossum og Malin Ridder-Nielsen Janssen Vis mer

Flere elbiler

En annen stor forskjell er at langt over halvparten av nybilene er helelektriske, mens bruktbilmarkedet naturligvis har hengt etter. Ettersom de en gang nye elbilene også begynner å få noen år på baken, er imidlertid elbilene i full frammasj også her.

Det byr på nye utfordringer for bruktbilhandlende nordmenn, som får andre «feil» å se etter på elbilene. En elbil får nemlig ingen oljelekkasje eller girkasseproblemer som kan bli dyre reparasjoner. De har heller ingen dårlig registerreim som fører til motorhavari.

På elbiler er sjekklista en helt annen.

Stor forskjell

I skrivende stund ligger det om lag 62 000 brukbiler for salg på Finn.no - 8000 av disse er helelektriske. Ifølge Norsk elbilforening er det gledelig nok færre sjekkpunkter ved kjøp av disse, sammenlignet med brukte bensin- og dieselbiler.

– Blant elbilens store fordeler er at den har få bevegelige deler. Elbiler trenger ikke oljeskift, har ingen kompliserte automatgirkasser, turboer, rustne eksosrør eller registerreimer – for å nevne noe, sier testansvarlig Ståle Frydenlund i Elbilforeningen i en pressemelding.

– Dessuten er drift, vedlikehold og service langt billigere enn for øvrige biler, legger han til.

Syv tips

Elbilforeningen har utarbeidet en liste over sju punkt man bør sjekke ved kjøp av brukt elbil. Den inneholder blant annet sjekk av garanti, hvor bilen er fra, batterihelse, ladekontakt og -kabler og bremser.

I tillegg er det - på lik linje med fossildrevne biler - viktig å se i serviceheftet for fulgte servicer og ta en grundig kontroll inni og utenpå bilen etter skader. Har du mulighet til å sjekke undersiden er dette også lurt.

– Se etter rust eller deler som er synlig skadet. Og husk å ta deg en prøvetur. Hører du rare lyder i en ellers ganske stillegående elbil, er det ofte et tegn på at noe ikke er som skal være, sier Frydenlund.

ANNERLEDES: Selv om vedlikeholdet er enklere på en elbil, råder testansvarlig Ståle Frydenlund i Elbilforeningen bruktbilkjøpere om å ta en grundig sjekk før kjøp. Foto: Jamieson Pothecary
ANNERLEDES: Selv om vedlikeholdet er enklere på en elbil, råder testansvarlig Ståle Frydenlund i Elbilforeningen bruktbilkjøpere om å ta en grundig sjekk før kjøp. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Sjekk hjulene

Nils Sødal i NAF mener også at man bør være oppmerksom på bærekuler og hjuloppheng, som enkelte elbiler også har hatt problemer med.

– Selv om det er mindre bevegelige deler i en elbil kontra en bensin- eller dieselbil, kan det være skjulte feil som kan bli dyre å utbedre. Rustne bremseskiver er en gjenganger på elbiler fordi bremsene knapt nok brukes.

Dette mener Sødal imidlertid er enkelt å sjekke selv.

Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Vis mer

Vær obs på «utlendinger»

Kommunikasjonsrådgiveren mener i likhet med Frydenlund i Elbilforeningen at man skal være ekstra oppmerksom på bruktimporterte biler - altså biler som er kjøpt nye i et annet land, for så å bli solgt som bruktbiler i Norge. Disse kan ha kjørt hele «sitt liv» på norske veier, men mangle viktig utstyr.

– Mange biler har blitt importert for å dekke opp etterspørselen når det har vært vanskelig å levere nok elbiler i Norge.

Sødal forteller at også garantien ofte er dårligere på de bruktimporterte elbilene.

– Her er det forskjell fra bilmerke til bilmerke, men hovedregelen er at garantien følger det landet bilen først ble registrert i. Norge har bedre garantier enn andre land, så det er en fallgruve om du slår til på en bil som er yngre enn fem år. Noen merker så som Kia har en garantiordning som gjelder for hele Europa, forklarer han.

I tillegg advarer han om potensielle mangler.

– Bilene kan også mangle det som kalles nordisk utstyrspakke. Det betyr at de ikke har utstyr som er viktig vinterstid. Det finnes også bruktimporterte elbiler som ikke kan hurtiglade.

Anbefaler å kjøpe test

Siden det er en del sjekkpunkter å holde styr på mener NAF-mannen at det tryggeste for en bruktbil-kunde er å betale noen for å gjøre test av elbilen.

– Som ved alle bruktbilkjøp er det viktig å være grundig før man slår til. De fleste av oss er ikke kyndige til å sjekke dette selv, så vi anbefaler at man tar bilen til en test enten hos oss eller et godkjent verksted, slår Sødal fast.

– Og skal du kjøpe en brukt elbil er det tryggeste å gå for en som er førstegangsregistrert i Norge og få sjekket bilen grundig, særlig batteripakken.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer