Kjøring på tøft, norsk vinterføre er det mest utfordrende du opplever som bilfører. Du kjører en bil som kanskje veier to tonn, med en kontakt med veibanen som er like stor som fire håndflater. Da trenger du dekk med de beste egenskapene for ikke å havne i en ulykke. Is er verst, deretter er det snø som kan skape svært farlige situasjoner.
I årets store vinterdekktest har vi testet 18 pigg- og piggfrie dekk i 15 forskjellige disipliner. Vi legger aller mest vekt på at dekkene presterer godt på is og snø, men vi tester også på våt og tørr asfalt. I tillegg måler vi støyen og rullemotstanden til dekkene, noe som ikke minst er viktig for elbileiere som ønsker lengst mulig rekkevidde.
Massiv kritikk
I tillegg til de 18 pigg- og piggfrie dekkene, har vi med to dekk som er i ferd med å få innpass hos enkelte bileiere – ikke minst hos de som kjøper dekk på nettet. Mange vet ikke at det er forskjell på et nordisk vinterdekk og et dekk som er bygget for resten av Europa.
De to testdekkene er et mellomeuropeisk, piggfritt vinterdekk, som er utviklet spesielt for våtere og varmere vintre som stort sett byr på våt asfalt. I tillegg et dekk fra en ny generasjon helårsdekk som ifølge reklamen skal kunne sitte på bilen året rundt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger