Bruktbiler med feil

Ikke kjøp katta i sekken

Etter å ha testet over ni millioner biler, avslører tyske TÜV bruktbilene som har flest feil og problemer.

KATTA I SEKKEN: Tyske TÜV har sjekket 100 punkter som har med sikkerhet, driftssikkerhet og milø å gjøre på 9,6 millioner biler. Her avslører de bruktbilene som kan bli «katta i sekken». Foto: TÜV Sud
KATTA I SEKKEN: Tyske TÜV har sjekket 100 punkter som har med sikkerhet, driftssikkerhet og milø å gjøre på 9,6 millioner biler. Her avslører de bruktbilene som kan bli «katta i sekken». Foto: TÜV Sud Vis mer
Publisert

Et bruktbilkjøp kan føles litt skummelt. Du kan få en bil som er nesten feilfri, eller ende opp med katta i sekken. Mye avhenger av eieren før deg, men mange biler har medfødte svakheter som gjør at den ofte må på verksted.

Forskjellen mellom bilene med flest og færrest feil er nemlig stor, selv når vi ser på biler som er like gamle og er kjørt like langt. Og det er ikke bare ukurante modeller som havner på bunnen av listene. BMW og VW har modeller helt på bunnen av listene over biler med mange feil.

Sjekket 9,6 millioner biler

Bilene som TÜV har testet, et selskap som foretar sikkerhets-godkjenninger av biler, er i forskjellige årsklasser fra fire til 11 år. Over ni millioner biler er testet det siste året. Testerne går igjennom rundt 100 punkter på hver bil, og testen tilsvarer den vi i Norge kaller EU-kontroll eller Periodisk Kjøretøykontroll (PKK), som er det riktige navnet.

Resultatene i rapporten legger til grunn de viktigste punktene som har med sikkerhet, miljø og driftssikkerhet å gjøre. Det er ut ifra denne rapporten vi har plukket bilene med flest feil i de forskjellige årsklassene.

STOR FORSKJELL: Det er stor forskjell på hvor mange feil ekspertene finner på de forskjellige bilmodellene. Mange har medfødte svakheter. Disse bør du kanskje styre utenom når du jakter på en bruktbil. Foto: TÜV Reinland
STOR FORSKJELL: Det er stor forskjell på hvor mange feil ekspertene finner på de forskjellige bilmodellene. Mange har medfødte svakheter. Disse bør du kanskje styre utenom når du jakter på en bruktbil. Foto: TÜV Reinland Vis mer

Samme biler som i Norge

Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobil-Forbund, en av de store aktørene med rundt 100 000 slike EU-kontroller i Norge hvert år. Han forteller at testresultatene fra NAFs teststasjoner leveres til Statens vegvesen, men at det ikke utarbeides en tilsvarende rapport i Norge.

– I det store og hele er det nok de samme feilene som går igjen på de bilene som ruller på norske veier som på de som er testet av TÜV. Bilene er like og kjørelengden er også omtrent den samme. Det kan være noe forskjell på grunn av forskjellig bruksmønster, ulik veikvalitet og salting, sier Sødal.

BILENE MED FLEST FEIL

2-3 ÅR GAMLE (feilprosent snitt 5,3)

Citroën C3 Aircross (Kjørelengde 31 000 km) Feilprosent 9,4

  • Feil: Fjærer og støtdempere, bremseskiver og oljelekkasje.

VW Sharan (Kjørelengde 57 000 km) Feilprosent 9,4

  • Feil: Hjuloppheng, lys og bremseskiver.

Dacia Dokker (Kjørelengde 40 000 km) Feilprosent 10,8

  • Selges ikke i Norge. Feil: Lys, bremseskiver og oljelekkasjer.
FIN FAMILIEBIL: VW Sharan er en stor og praktisk familiebil, men får mange anmerkninger for stor slitasje i hjuloppheng. Det er dyre reparasjoner. Foto: VW
FIN FAMILIEBIL: VW Sharan er en stor og praktisk familiebil, men får mange anmerkninger for stor slitasje i hjuloppheng. Det er dyre reparasjoner. Foto: VW Vis mer

4-5 ÅR GAMLE (feilprosent snitt 9,0)

BMW 2 Active Tourer (Kjørelengde 66 000 km) Feilprosent 16,7

  • Feil: System for eksosrensing, lykter og gamle gasspatroner til det aktive panseret

VW Sharan (Kjørelengde 86 000 km) Feilprosent 17,1

  • Feil: Slitasje i hjuloppheng og aksler og støtdempere

Dacia Duster (Kjørelengde 63 000 km) Feilprosent 18,0

  • Feil: Styring, fjærer, støtdempere, nærlys og ryggelys.

6-7 ÅR GAMLE (feilprosent snitt 13,6)

BMW 5/6-serie (Kjørelengde 131 000 km) Feilprosent 23,8

  • Lang kjørelengde: Feil: Fjærer, støtdempere, hjuloppheng og gamle gasspatroner til det aktive panseret.

Dacia Dokker (Kjørelengde 89 000 km) Feilprosent 24,4

  • Selges ikke i Norge. Feil: Hjuloppheng, lys, system for eksosrensing og oljelekkasjer.

Dacia Duster (Kjørelengde 85 000 km) Feilprosent 24,4

  • Feil: Styring, fjærer, støtdempere, håndbrekk og drivverk.
OGSÅ LUKSUSBILER: Det er ikke bare ukurante modeller som har mye feil. Blant de seks-sju år gamle bilene, er BMW 5-serie blant de med flest aller feil. Foto: Rune Korsvoll
OGSÅ LUKSUSBILER: Det er ikke bare ukurante modeller som har mye feil. Blant de seks-sju år gamle bilene, er BMW 5-serie blant de med flest aller feil. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

8-9 ÅR GAMLE (feilprosent snitt 19,0)

Dacia Duster (Kjørelengde 106 000 km) Feilprosent 28,4

  • Feil: Styring, fjærer, støtdempere, håndbrekk og drivverk.

Fiat Punto (Kjørelengde 90 000 km) Feilprosent 31,1

  • Feil: Støtdempere, fjæring, styring, nærlys, håndbrekk, oljelekkasjer og eksosanlegg.

Dacia Logan (Kjørelengde 115 000 km) Feilprosent 32,9

  • Selges ikke i Norge. Feil: Hjuloppheng, styring, bremser, eksosanlegg og oljelekkasjer.

10-11 ÅR GAMLE (feilprosent snitt 24,4)

Dacia Logan (Kjørelengde 132 000 km) Feilprosent 35,6

  • Selges ikke i Norge. Feil: Hjuloppheng, styring, bremser, eksosanlegg og oljelekkasjer.

Renault Twingo (Kjørelengde 95 000 km) Feilprosent 35,9

  • Feil: Oljelekkasjer, bremser, nærlys, blinklys, baklys, fjærer og støtdempere.

Renault Clio (Kjørelengde 105 000 km) Feilprosent 36,4

  • Feil: Støtdempere, oljelekkasjer, bremser, nærlys og fjærer.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer