Ikke rart de fikk bot...

Se parkeringstabbene i Oslo.

Bilen sperrer fortauet i Apotekergaten slik at fotgjengere, i dette tilfellet med barnevogn, er nødt til å gå ut i gaten på et svært uoversiktlig sted. Som du ser ble det reagert på den farlige parkeringen, forklarer Atle Rønning, fagkonsulent i Trafikketaten, i en epost til DinSide. Foto: Trafikketaten
Bilen sperrer fortauet i Apotekergaten slik at fotgjengere, i dette tilfellet med barnevogn, er nødt til å gå ut i gaten på et svært uoversiktlig sted. Som du ser ble det reagert på den farlige parkeringen, forklarer Atle Rønning, fagkonsulent i Trafikketaten, i en epost til DinSide. Foto: Trafikketaten Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er heldigvis ikke mange som parkerer som denne bilisten, men det er tydelig at ikke alle sjåfører i Norge har helt kontroll på parkeringsreglene.

DinSide har tidligere skrevet at Oslo-bilistene får i gjennomsnitt mer enn én parkeringsbot i året, i Bergen og Trondheim halvparten.

Ikke enig i boten? Se om du bør du betale purringen?

Viser skrekkeksemplene

I 2008 ila Oslo kommune 290.000 parkeringsbøter, som var ny rekord. I 2009 fikk Oslo-bilistene 257.518 bøter, som heldigvis er 32.482 bøter mindre enn året før.

Trafikketaten i Oslo Kommune er fortsatt så oppgitt over dårlige parkeringer at de har lagt ut bilder av de verste tilfellene.

På egne nettsider skriver de følgende: «Bildene viser parkering som skaper trafikkfarlige situasjoner og hindrer fremkommeligheten for fotgjengere, kollektivtrafikk m.m.»

Viser at det har konsekvenser

Du trenger slettes ikke være en parkeringsvakt for å skjønne at disse parkeringene ikke er lovlige.

Klikk her for å se parkeringstabbene

– Bildene er i hvert fall klare eksempler på feilparkeringer som på ulike måter har konsekvenser for andre trafikanter, skriver Atle Rønning, fagkonsulent i Trafikketaten, i en epost til DinSide.

Dette har heller ikke el-biler lov til: Forbudt å parkere på tvers

Er du i tvil om hvordan du kan parkere? Her er et utdrag fra Trafikkreglene (Forskrift om kjørende og gående trafikk):

§ 17. Stans og parkering

  • 1. Det er forbudt å stanse
  • a) i uoversiktlig kurve, i tunnel, på bakketopp eller på annet uoversiktlig sted,
  • b) i vegkryss eller nærmere enn 5 meter fra vegkrysset. Avstanden regnes fra det punkt hvor fortaukant, kantlinje eller vegkant begynner å runde,
  • c) helt eller delvis på fortau, gangveg eller sykkelveg,
  • d) på gangfelt eller sykkelkryssing eller nærmere enn 5 meter foran slike steder,
  • e) på motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg,
  • f) nærmere planovergang enn 5 meter,
  • g) i kollektivfelt, i sambruksfelt eller i sykkelfelt, unntatt for buss eller sporvogn på holdeplass.
  • h) på vegutvidelse for holdeplass for buss, drosje eller sporvogn eller nærmere enn 20 meter fra offentlig trafikkskilt for slik holdeplass. Unntatt er av- eller påstigning når den ikke er til hinder for buss, drosje eller sporvogn.
  • 2. Det er forbudt å parkere
  • a) foran inn- eller utkjørsel,
  • b) på møteplass i vegens hele bredde så langt kjørebanen er utvidet,
  • c) på gågate,
  • d) på gatetun utenom særskilt anviste plasser.
  • 3. På forkjørsveg med høyere fartsgrense enn 50 km i timen er det forbudt å parkere på kjørebanen.

  • Les også: Dobbeltparkering: Er det lov?

    Vegtrafikkloven sier følgende om hvor du kan plassere kjøretøyet:

    § 9. Plassering av kjøretøy

  • Kjøretøyet skal plasseres som anvist ved skilt eller oppmerking, og innenfor oppmerket felt der dette finnes.
  • Ved parkering langs fortauskant, eller ved skrå- eller tverrparkering der det er oppsatt parkometer, skal kjøretøyet plasseres inntil det parkometer som er bestemt for vedkommende felt. Dersom det er to parkometer på samme stolpe, gjelder stolpen som skille mellom parkeringsfeltene.

  • Dersom du er interessert i å vite mer om lovene og forskriftene, kan du sjekke ut denne siden.

    Følger du ikke med, kan det bli dyrt: Pass deg for dette skiltet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer