Mange har nok erfart at det er vanskelig å kjøre på de oppgitte forbrukstallene i nye biler, og at tendensen har forsterket seg merkbart de senere årene. Mens forbrukstall for ti år siden ofte var relativt gode veiledninger på hvor mye du kunne regne med å bruke, er dagens tall mer å betrakte som minimumstall under bortimot optimale forhold med en trenet sjåfør.
Selv om bilene unektelig har blitt gjerrigere de senere årene, er det altså mye som tyder på at endringene på papiret har vært større enn i virkeligheten.
Vi har også tidligere skrevet om at forbrukstallene ofte er for optimistiske.
Utnytter smutthull
EU-rapporten som omtales i en artikkel fra nyhetsbyrået Reuters og gjengis i en rekke utenlandske medier, hevder at om lag en tredjedel av forbedringen i gjennomsnittlig CO2-utslipp mellom 2002 og 2010 skyldes utnytting av smutthull i testprosedyrene snarere enn reelt forbedret teknologi.
Å kjøre med spesielle dekk eller teste på urealistisk jevne underlag trekkes frem som eksempler i rapporten på hvordan man har kunstig senket forbrukstallene.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger