En av de viktigste innvendingene mot de store firehjulstrekkerene, eller SUVene som de ofte kalles, er at de innebærer en stor sikkerhetsrisiko for passasjerer i normale biler. Ikke bare er SUVene store, og dermed også tunge. I tillegg er de høye, noe som medfører risiko for at de treffer normale biler på en måte som forhindrer deres sikkerhetssystemer i å fungere optimalt.
Ekstra tverrbjelke
Volvo er opptatt av sikkerhet og opplyste under lanseringen av XC90 at de hadde tatt hensyn til nettopp denne problemstillingen. For å unngå at XC90 skal kjøre over normale biler og treffe dem i frontruten, alternativt i bak- eller sideruter, har Volvo montert en tverrbjelke under XC90-støtfangeren. Denne bjelken er i høyde med en ordinær personbilfront og skal gi møtende bils sikkerhetssystemer mulighet til å fungere optimalt.
Hjelper ikke
Men dessverre viser det seg nå at tverrbjelken ikke fungerer etter hensikten. I hvert fall hvis vi skal legge vekt på en kollisjonstest gjennomført av de tyske (ADAC), spanske, nederlandske og østerrikske bilistorganisasjonene. I denne testen ble det arrangert en frontkollisjon mellom en Volvo XC90 og en ny Volkswagen Golf i 56 kilometer i timen - og resultatet er nedslående. Til tross for den lavtmonterte tverrbjelken kjørte Volvoen praktisk talt over Golfen og traff til slutt dennes frontrute.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger