Nye Nissan Qashqai

Ikke sett på maken

I dag ruller nye Nissan Qashqai ut på norske veier. Diesel er ut, hybrid inn og en e-Power-modell, som drives av en elmotor, men som ikke skal lades, er den mest spennende.

BARE HYBRIDER: Nye Nissan Qashqai får bare hybriddrivverk med en kombinasjon av bensin- og elmotor. På e-Power-utgaven er det en elmotor som driver forhjulene, mens bensinmotoren bare sørger for å lade batteriet med strøm. Foto: Nissan
BARE HYBRIDER: Nye Nissan Qashqai får bare hybriddrivverk med en kombinasjon av bensin- og elmotor. På e-Power-utgaven er det en elmotor som driver forhjulene, mens bensinmotoren bare sørger for å lade batteriet med strøm. Foto: Nissan Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Siden 2007 har Nissan Qashqai vært en av de mest populære SUV-ene i Norge. At Nissan nå kutter ut dieselmotoren, er kanskje ikke så merkelig. Flere bilprodusenter, inkludert Volvo, har annonsert at de vil gjøre det samme. Alle modeller av Qashqai kommer nå med en eller annen form for bensin-hybrid drivverk.

De bilene som nå er på plass, er såkalte mild-hybrider, med en liten elmotor og et lite batteri, som blant annet skal hjelpe til under akselerasjoner og bidra til å senke forbruket. Hovedmotoren er en 1,3 liters på 140 eller 158 hester som går på bensin.

Har ikke sett maken

Billigste utgave koster fra 356 900 kroner. Den har forhjulstrekk og manuell girkasse. For å få automatgir må du velge den største motoren. Med firehjulstrekk i tillegg starter prisen på 451 500 kroner.

POPULÆR SUV: Qashqai har vært en av Norges mest populære SUV-er. Den nye er litt større og har et barskere utseende. Foto: Nissan
POPULÆR SUV: Qashqai har vært en av Norges mest populære SUV-er. Den nye er litt større og har et barskere utseende. Foto: Nissan Vis mer

Den mest spennende Qashqai-varianten kommer imidlertid ikke før tidlig neste år. Den får navnet e-Power, har en 1,5 liters bensinmotor som lader et batteri, som igjen gir strøm til en elmotor på 190 hester, som driver forhjulene på bilen. Bensinmotoren har med andre ord ingen ting med framdriften til bilen å gjøre, kun lading av batteriet. Konkurrenter som Toyota Rav4, har et hybridsystem der bensinmotoren både lader batteriet og driver hjulene.

Hva denne utgaven kommer til å koste er ennå ikke kjent

Krefter som en elbil

- Med e-Power systemet, ser vi ikke noe behov for en ladbar hybridutgave. E-Power skal gi eieren mange av de samme fordelene, blant annet den samme kraftfulle følelsen fra elmotoren som i en vanlig elektrisk bil, forklarer Arnaud Charpentier, som er Nissans markedssjef i Europa.

BERE PLASS: Mer sikkerhetsutstyr og bedre innvendig plass både i baksetet og bagasjerommet er noen av forbedringene. Foto: Nissan
BERE PLASS: Mer sikkerhetsutstyr og bedre innvendig plass både i baksetet og bagasjerommet er noen av forbedringene. Foto: Nissan Vis mer

E-Power systemet kan foreløpig ikke kombineres med firehjulstrekk.

Nye Qashqai er bygget på en helt ny plattform, som både gjør den lettere og litt lengre enn dagens utgave. Blant annet er bagasjerommet blitt 50 liter større og plassen i baksetet bedre. Lavere vekt kan gir både bedre kjøreegenskaper, komfort, samt lavere forbruk og CO2-utslipp. Den minste motoren har et forbruk på 0,63 liter på mila, mens utgaven med 158 hester, firehjulstrekk og automatgir bruker 0,69.

Mye sikkerhetsutstyr

Knut Arne Marcussen, som er informasjonssjef hos Nissan Norge, tror nye Qashqai kan være en bil som tiltaler alle de som ennå ikke er klare for en elbil.

- Det er ikke alle som bor slik til at det er mulig å kjøre elektrisk. Vi tror at de hybrid-systemene vi nå får på Qashqai er en god løsning for mange. Den nye bilen får også det meste av moderne sikkerhetsutstyr som skal sørge for at du ikke havner i en ulykke, sier Marcussen. Han tror at den nye e-Power-utgaven vil utgjøre en stor del av salget.

IKKE ELBIL: Det er fortsatt mange som ikke har mulighet for å kjøre elektrisk. Da er nye Qashqai et godt alternativ, tror den norske Nissan-importøren. Foto: Nissan
IKKE ELBIL: Det er fortsatt mange som ikke har mulighet for å kjøre elektrisk. Da er nye Qashqai et godt alternativ, tror den norske Nissan-importøren. Foto: Nissan Vis mer

Venter på el-SUV

I et land med elbil-gale bilkjøpere, er det lite trolig at nye Qashqai blir like populær som den utgående modellen. Det som taler til dens fordel er at den er en SUV. Høy bakkeklaring, høy og oversiktlig sitteposisjon og firehjulstrekk er fortsatt noe mange nordmenn ønsker om dagen. Det er bare en ting de ønsker seg enda mer: En SUV med elektrisk drivverk. Den drømmen får Nissan oppfylt når Ariya kommer i norske butikker tidlig neste år.

Tekniske data Nissan Qashqai 4WD

Utgave:Bensin mild hybrid
Girkasse:7-trinns automat
Motor:4 syl. turbo 158 hk v/5500 omdr.
Dreiemoment:270 NM v.1500 omdr.
CO2-utslipp:155 g/km
Forbruk:0,69 l/mil
0-100 km/t:9,9 sek.
Toppfart:198 km/t
L/B/H:443/205/165 cm
Bagasjerom:479 lit.
Egenvekt:1270 kg
Hengervekt:1800 kg
Pris:Fra 451 500,- (Billigst m/2WD kr 356 900,-)

Kilde: Nissan

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer