Andre generasjon Audi SQ5 er på plass og vi må spørre oss om det samme som vi gjorde da vi testet den første. Er den verdt bokstaven S? Når vi trykker på startknappen fylles øregangene av en fyldig V8-lyd. Dette virker lovende allerede.

Dette mente vi om forrige Audi SQ5!
Audi Q5 er blitt mer voksen og stiligere enn forgjengeren. Vi har latt oss imponere over hvor moderne den virker i forhold til konkurrentene. Den føles nesten en klasse opp.
To skjermer
Den mangler bare de tre skjermene i interiøret, for å tilhøre Audis ypperste klasse. Nå sorterer den sammen med A5 og nedover, uten at det er noen nedtur for oss som liker knapper å betjene på klimaanlegget.
Tvert imot får den de fleste konkurrenter til å se håpløst gammeldagse og billige ut.
Spenningen er absolutt til stede når vi nå endelig skal teste S-versjonen. Det sportslige valget. Ulven i fåreklær. Kun diskret forandret utvendig, men med saftig power som ingen vet om, så sant de ikke vet om den «hemmelige» S-kombinasjonen.


Avansert
Ser man på spesifikasjonene bør dette bli en herlig dag i områdene rundt Frankfurt, i test-ruter som inneholder både frifart og vanlige veier med rikelige sving-kombinasjoner.
Dette er avanserte greier. Det aller meste av utstyr på vår testmodell er lempet rett over fra den lekre og lave S6.

Fornyet konkurranse for BMW X3 og Mercedes GLC
Både motor, 8-trinns girkasse og quattrosystem, med sports-differensialer, får fortsatt den tre cm senkede SUV-en frem i terrenget - men enda viktigere, få den raskt rundt svingene på både tørt og vått.
Understellet er av typen luft og har flere kjøreoppsett. Grepet og looken sikres med svære 21-tommere (20 tommer er standard) på 255/40R21 dekk.
Vi er ikke imponert, og vi skal fortelle dere hvorfor.

Ny motor
Den forrige var den første S med dieselmotor. Den hadde en 3-liters V6 med én stor og én liten turbo og leverte 313 hester. Den nye har hele 347 hester og hele 700 Nm.
Nykommeren har et mildhybridsystem, der den ene turboen er erstattet av en elektrisk kompressor. Den trenger dermed ikke noe eksos for å spinne rundt, men bruker opplagret strøm fra et batteri i bagasjerommet.

Enorm forbedring
En genial løsning, som allerede brukes av andre, men som er nytt for Audi. Den setter i gang hver gang du trykker på gassen og den ordinære turboen ikke gir nok trykk.
Kompressoren er superrask og reagerer på 250 millisekund, og den bygger trykk opp til 2,4 bar. Den virker maks i fem sekunder om gangen, men det skal være nok til å gi deilig trykk, samtidig som den sparer energi, mener Audi. Det er gjort andre tiltak også.
Startmotoren som også lader, hjelper også til med dyttehjelp i starten. Til sammen skal endringene gi 0,04 liter spart diesel på mila.
Andre endringer spiller også en rolle. Toppen gir bedre kjøling, stemplene tåler bedre varmen og man har byttet både råder og veiv. Innsprøytningen er mer presis med 2.500 bars dieseltrykk, ut mod dyser med 8 hull.
Belønningen kommer i form av et oppgitt forbruk på 0,68 liter på mila. Helt ok med tanke på at det er både automat og firehjulsdrift, men man kunne kanskje håpe på mer når man går for hybrid?

Vrien gassrespons
En svær motor gjør noe med luksusfølelsen. Den signaliserer styrke og har et behagelig lydbilde. V8-lyden bakfra er nevnt.

Vi har kjørt Audi SQ7 TDI
Forfra kommer det mer tradisjonell mekanisk dieselrasling. Ikke helt feil det heller, men når lydene blandes, blir det nesten litt småkomisk. Nok om det.
Ut på veien, og klampen i bunn. Nesten åpne veier. Da er livet verdt å leve. Fartsøkning får ikke blodet til å bruse, men den er rask og effektiv. Vi ligger mellom 120 og 200 km/t, avhengig av trafikken.
Motoren er sterk og jobber uanstrengt. Den er i sitt naturlige habitat. Det er her Audi mener den hører hjemme. En SUV med kapasitet og rekkevidde, selv om forbruket er en del høyere, enn om du velger sedanen S6, med samme motor.
Det er når du skal trekke på deg gymklærne at S-en blekner. Den er nemlig ikke spesielt sporty - det blir mer som å ta med seg gamlefar ut på joggetur. Det går litt stakato og man får ikke helt flyten. Det skyldes flere ting.

Mens forgjengeren hadde maks dreiemoment, rett over tomgang, må man lete helt opp på 2.500 for å vekke den nye. De har rett og slett fjernet det største fortrinnet til dieselmotoren.
Fartsøkninger fører til nedgiring og et turtall mellom 2.500 og 3.000, uansett om du er i sportsmodus eller ikke. Og den må tenke seg litt om før den gir deg kreftene.
Det resulterer i at man automatisk gir mer gass og når det kommer, så kommer det av og til litt mye. Slikt blir det litt ubehalgelig kjøring av, særlig dersom man prøver å ha det litt gøy, som som for eksempel i svinger.
Det samme er faktisk tilfellet om man kjører den manuelt. Man føler det nesten som et gammeldags turbolag. Vi oppnådde i hvert fall ikke ønsket flyt på de svingete småveiene vi kjørte. På motorveien, derimot, er saken en helt annen.

Stivt understell
Men samspill mellom fører og bil er ikke det eneste problemet. Vi testet S6 og S7 samtidig, og da merket vi veldig godt hvor mye komfort en SUV mister, i forhold til en noe lavere og lengre bil. Har du kjørt S6 eller S7, kommer du aldri til å velge SQ5, med mindre du er redd for å sitte lavt. Komforten er betraktelig bedre i de lave variantene. Dessuten får du større bagasjerom.
Selv om hjulene hverken er større eller tyngre, må understellet bli stivere for å få bilen rundt svingene uten å krenge. Det er stor forskjell på biler som flyter over asfalten og de som småstusser. Og det siste alternativet burde vært helt unødvendig i en bil på to tonn.
Testresultat
Audi SQ5 TDI
Den ser bra ut, er stor og prakigsk.
Samspillet mellom bil og sjåfør, respons på motor, føles ikke sportslig.
Ikke raskere
Normalt ser man en evolusjon når det kommer nye modeller. De nye S-modellene som rulles ut fra S4 til S7, og bilen vi kjører nå, bærer mer preg av å tilpasse seg WLTP-virkeligheten, enn å massere hjerterøttene dine. Effekten har blitt høyere, men de kjente parameterne 0-100 og toppfart er nøyaktig de samme, som på forgjengeren. Men forbruket har gått ned.
Skuffer
Audi SQ5 skuffer dermed en smule. Den har riktignok aldri vært særlig sportslig, slik de andre S-modellene har vært. Med inntog av dieselmotorer under hele S-rangen, fra S4 og oppover, har de i det minste tatt et skikkelig standpunkt i en retning, og den er helt annen enn for eksempel Mercedes-AMG. Det sportslige tones ned, og S føles mer som en utstyrsvariant, enn en anonym råtass, slik S var i begynnelsen.
Audi SQ5 TDI
Motor: | V6, 24V, turbo, Diesel |
Slagvolum: | 2969 ccm |
Effekt - o/min : | 347hk / 3850 - 3850 |
Dreiemoment - o/min: | 700 / 2500 - 3100 |
0-100 km/t: | 5.1 sek |
Toppfart: | 250 km/t |
Forbruk (WLTP): | 0,68 l/mil |
CO2-utslipp (WLTP): | 177 g/km |
Tankvolum: | 70 liter |
L/B/H: | 467/214/163 cm |
Akselavstand: | 282 cm |
Dekkdimensjon: | 255/40R21 |
Bagasjerom: | 510 liter |
Egenvekt: | 1.980 kg |
Hengervekt: | 2.400 kg |
Pris fra: | - |
