Da Mælefjelltunnelen i Telemark åpnet for trafikk den 19. desember i 2019 var det flere som sperret øynene opp for «Den blå lagunen». Det har ført til at flere bilister har valgt å stoppe bilen i tunnelen for å ta et bilde.
De siste to månedene har Vegtrafikksentralen registrert 681 stopp i tunnelen.
– På det meste var det registrert 183 stopp i en periode på sju dager, og 350 på en måned. Av hensyn til sikkerheten ønsker vi ikke stopp i tunnelen, og dette er derfor en utfordring vi vil gjøre noe med, forteller Guro Ranes, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, til DinSide.
Bidrar til visuell stimuli
Hun forteller at det å etablere slike større belyste fjellhaller i lange tunneler ikke er noe nytt.
Ikke bare har Mælefjelltunnelen i Telemark denne belysningen, men også Ryfasttunnelen i Rogaland og Lærdalstunnelen i Vestland.
– Lærdalstunnelen har for eksempel en tilsvarende utforming. De store hallene er etablert for å sikre at store og lange kjøretøy enkelt skal kunne snu og komme seg ut tunnelen dersom det skulle vise seg nødvendig, for eksempel ved en trafikkulykke som stenger tunnelen for trafikk.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger