Norges mest solgte elbil

Ikke til å kjenne igjen

Nå blir Norges mest solgte elbil ny.

NY, TØFFERE LEAF: Nye Nissan Leaf skal bygges på den samme plattformen som Nissan Ariya, blir en høybygd crossover og får utseende som konseptbilen Chill-Out (bildet). Mot slutten av 2024 er den klar. Foto: Nissan.
NY, TØFFERE LEAF: Nye Nissan Leaf skal bygges på den samme plattformen som Nissan Ariya, blir en høybygd crossover og får utseende som konseptbilen Chill-Out (bildet). Mot slutten av 2024 er den klar. Foto: Nissan. Vis mer
Publisert

Da Nissan Leaf kom til Norge i 2011, ble den raskt en av de mest solgte elbilene i landet. Bilkjøperne oppfattet dette som mye bil for pengene, til tross for at rekkevidden ikke var blant de lengste.

Det var dessuten ikke mange andre elbiler å konkurrere med den gang.

Fortsatt henger Leaf med i salgstoppen. Den har fått et større batteri med rekkevidde på rett under 40 mil og svært gunstige priser. Det er til nå solgt nær 80 000 Leaf i Norge.

Den er dermed den klart mest solgte elbilen så langt her i landet.

Ny Leaf neste år

Mot slutten av 2024 skal tredje generasjon Leaf være klar fra fabrikken i England, ifølge en Nissan-kilde som Automotive News har snakket med.

Da går bilen fra å være en litt kjedelig femdørs kombi, til å bli en crossover. Det vil si en mellomting mellom en SUV og en vanlig personbil.

Designet kommer også til å bli mer spennende.

Nissan har tidligere bekreftet at nye Leaf skal bygges på den samme plattformen som elbilen Ariya og få et utseende basert på konseptbilen Chill-Out fra 2021. Chill-Out har firehjulstrekk.

Det kan tyde på at nye Leaf kommer i to utgaver - en med forhjulstrekk og en med firehjulstrekk. Håpet er at Leaf skal treffe alle de kundene som er på jakt etter en mer høybygd bil.

TRE NYE ELBILER: Nye Leaf er bare den første av tre nye elbiler som skal bygges i England. Også Nissan Leaf og Qashqai blir nå elektriske. Foto: Nissan
TRE NYE ELBILER: Nye Leaf er bare den første av tre nye elbiler som skal bygges i England. Også Nissan Leaf og Qashqai blir nå elektriske. Foto: Nissan Vis mer

Nytt kraftig batteri

Det er imidlertid ikke bare utseende på bilen som blir forandret. Den vil også få et nytt femte generasjons batteri, som ifølge Nissan er 30 prosent mer energieffektivt enn dagens batteri på 62 kWt. Mens dagens batteri gir Leaf en rekkevidde på 38,5 mil på en god dag, kan vi forvente at rekkevidden øker til over 50 mil.

Hva prisen på nye Leaf blir, er selvfølgelig for tidlig å si. Det som er ganske sikkert er at den ikke vil bli i nærheten av det en Leaf koster i dag. Den starter på 200 000 med det minste batteriet og 285 000 med det store batteriet.

Gjett prisen

Det som teller i positiv retning er at prisen på batterier har gått dramatisk ned siden Leaf kom i 2010. Ifølge tidligere Nissan-sjef Andy Palmer, var batteriprisen den gang rund 10 000 kroner per kWt, mens den i dag har sunket til rundt 1500 kroner per kWt.

Vårt beste tips er at nye Leaf vil koste et sted mellom 350 000 og 400 000 kroner.

Nissan-sjef Makoto Uchida avslørte under et møte med arbeiderne på Sunderland-fabrikken denne uken at Leaf bare er den første av tre elektriske biler som skal bygges her. Elektriske utgaver an Nissan Juke og SUV-en Qasjqai kommer også - trolig i 2025 og 2027