Den kjedelige nyheten er offisiell, skriver flere internasjonale medier: Mot formodning går Norge og Europa glipp av den kraftigste, lovlige Ford noensinne - sportsbilen Mustang Shelby GT500 - den heftigste av alle Mustangene. Dette begrunnes i strenge europeiske utslippsregler.

Du kan gå et helt liv uten å ha sett en slik bil - men ikke i Lunde
Dette sees likevel på som en overraskelse, da Mustang har gjort det stadig bedre på det europeiske markedet de siste årene. Ifølge motornettstedet gtspirit.com rapporterte Ford om 27 prosent omsetningsøkning i Mustang-salget i første kvartal.
Sjekk også ut listesaken med historiens heftigste Mustanger.
Kraftig pakke
Fra og med 2021, med innfasing allerede fra 2020, blir bilprodusentenes utslippskrav strengere i EU og EØS. I 2021 skal det gjennomsnittlige CO2-utslippsmålet for nye biler være på 95 g/km, med et tilsvarende drivstofforbruk på om lag 0,41 l/mil (bensin) og 0,36 l/mil (diesel).
Det er liten tvil om at Ford Mustang Shelby GT500 vil overskride disse målene ganske så betydelig, da det ligger en heftig 5,2 liters V8-motor under panseret. Dette tilsvarer 760 hester og 847 Nm dreiemoment:
- Effekt: 760 hk
- Dreiemoment: 847 Nm
- Toppfart: 290 km/t (sperret)
- Akselerasjon (0-100 km/t): 3,5 sek
- Akselerasjon (0-161 km/t): 10,6 sek

Tidenes drøyeste Mustang
I stedet for å sende de sportslige Shelby-Mustangene til Europa er det nordamerikanerne, meksikanerne og folk i Midt-Østen som får glede av bilene.
På vårt kontinent vil derimot Ford Mustang Bullitt-utgaven bli det grommeste vi kan få håpe på den morsomme amerikanske ungdomsbilen, selv om svenske Auto Motor Sport mener heller ikke Bullitt et alternativ.
