Den ble til på en tid da det var mer vanlig med hekkmotor og bakhjulstrekk enn med motor foran og forhjulstrekk. Konstruksjonen er gammeldags og ble forlatt av de aller fleste. Men Porsches største ikon og DNA for alle andre Porsche-modeller holder fortsatt stand, og er i dag den eneste sportsbilen i verden med motoren bak bakhjula.
Porsche er den eneste bilprodusenten, med unntak av Morgan og Caterham Super 7 som har tviholdt på sin arv og designfilosofi. Det finnes andre modeller som har holdt ut lenger, for eksempel Corvette, men den har forandret seg drastisk siden den ble lansert i 1953. Det har ikke 911.
911 var arvtaker etter den legendariske 356, som var Porsches første bil. De første så dagens lys i 1948 og ble også utviklet i flere omganger før 901 ble lansert på Frankfurt-messa 12. september 1963. Navnet fikk den ikke beholde lenge. Peugeot hevdet rett på nullen i midten av tretalls-kombinasjonen og dermed ble det 911, et navn som også ble ansett som problematisk for amerikanere etter at to fly kjørte inn i Twin Towers 9.11 etter amerikansk datoformat.
Ur-elleveren
1963-1973
Man gikk opp til seks sylindret bokser fra fire som 356 hadde. Den ble raskt akseptert som en ekte Porsche, med ytelser som overgikk alle forventinger. I perioden hadde den motorer fra 2,0-2,7 liter og effekt fra 110 til 210 hk og dreiemoment fra 174 til 255 Nm.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger