Renault har med modellen Zoe vært en av de store aktørene på elbil i Norge en årrekke og har, som alle andre bilprodusenter, lagt store planer for elektrifisering i årene som kommer.

Men en nytolkning av Renault 5, som tok verden med storm i 1972 og som var med oss i to generasjoner til 1996 til den ble avløst av Clio, var ikke en del av planen, skal vi tro toppsjefen Luca De Meo.
– Dette er sånt som skjer i en organisasjon som tør å satse, sa De Meo under presentasjonen.

Bilen skal ha blitt til på grunn av designere som lekte frem og tilbake og ble til i løpet av det siste halvåret. Nå er den i produktplanen og skal komme før 2025.
Retro
Den følger trenden blant elektriske småbiler som har en tendens til å lete tilbake til røttene. Mini, Fiat 500, Honda E, Peugeot e-208 og etter hvert VW Buzz er andre eksempler på elektriske nytolkninger av gammel design – og det kommer flere.

Blant annet fra Renault Selv. Det hviskes om en nytolkning av den klassiske Renault 4, trolig som en lavpris-elbil for folket, noe av den samme rollen som gamle 4 hadde.

Krisetall for bilmerket
Den nye femmeren henter silhuett, C-stolpe, lyktedesign og luftinntak på panseret fra gamlingen, og det er nok til å virkelig se likhetene. Foreløpig finnes det ingen interiørbilder ennå. Designeren heter Gilles Vidal og er headhuntet fra PSA . Vidal er for øvrig mannen bak den skamtøffe Peugeot E-Legend consept.
Som konkurrentene

Renault 5 går rett i strupen på PSA sine småmodeller og får nøyaktig samme størrelse på batteri og motor, det vil si batteri på 50 kWt og en motor på 134 hk. Rekkevidden skal være på hele 394 km.
Bilen bygges på samme plattform som Zoe.