Den ladbare hybridversjonen av Toyota RAV4 er ventet å komme til Norge i løpet av inneværende kalenderår. Det er ikke rart det er knyttet store forventninger til det som har vært én av de største SUV-suksessene i Norge, noensinne.

Blir ladbar - her er prisen!
I mange år har nemlig RAV4 vært i toppen blant årets mest nyregistrerte biler her til lands. Siden hybridversjonen ankom i 2016 har den dessuten vært den mest solgte ikke-ladbare hybriden hvert eneste år, med unntak av 2018 - da den havnet på andreplass (bak Toyota Yaris).
Det norske markedet er imidlertid veldig glad i helelektriske biler - eventuelt hybrider som kan lades. Og det er først nå hybridspesialisten Toyota har gått over til også å produsere biler med ledning.
Toyota RAV4-salget i Norge
År | Totalt | Hybrid |
2020* | 895 | 895 |
2019 | 4.977 | 4.977 |
2018 | 3.627 | 3.617 |
2017 | 4.821 | 4.805 |
2016 | 4.955 | 4.807 |
2015 | 3.755 | 1 |
2014 | 3.614 | - |
2013 | 3.395 | - |
2012 | 1.637 | - |
TABELLFORKLARING: Toyota RAV4 har lenge vært en bestselger i Norge. De siste årene har den kun vært solgt som hybrid, noe Toyota har satset hardt på. Snart kommer imidlertid den populære SUV-en som ladbar hybrid, med hele 75 km elektrisk rekkevidde. *2020-tallet er nybil-registreringer til og med mai. Kilde: OFV

Her er de tryggeste bilene
Imponerende rekkevidde
Og da har vi gode nyheter for dem som snuser på den mindre Toyota-SUV-en - det offisielle WLTP-tallet for den elektriske rekkevidden er nå fastslått til hele 75 kilometer. Det er meget sterkt for en såkalt plugin-hybrid og høyere enn det som har vært antydet tidligere (65 km).
- Samtidig er blandet forbruk anslått til 0,1 liter på mila. Dette er svært gode nyheter for oss og kundene, forteller informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge fornøyd til Dinside.

Stor elektrisk 7-seter til lavpris
For å illustrere nærmere: Det er ikke mange hybridbiler som kan konkurrere med 75 kilometer på WLTP-blokka. Kun de mye større og dyrere BMW X5 xDrive45e (87 km) og Mercedes-Benz GLE 350de 4MATIC (99 km) går lengre enn nye RAV4 før batteriet er tomt. De bilene koster henholdsvis fra 878.700 kroner (BMW) og fra 818.000 (Mercedes).
Prisen på Toyota RAV4 Plug-in Hybrid starter på halvmillionen (497.700 kr), pluss kostnadene for frakt og levering (totalt 509.000 kr levert på Østlandet). Det er flere RAV4-konkurrenter som som påstår en rekkevidde på omkring 60 km, men Dinside har ikke klart å oppnå noe slikt på våre tester.
Populære Mitsubishi Outlandet PHEV har på sin side elektrisk rekkevidde på under 50 km. Om Toyota RAV4 Plug-in Hybrid rekker de oppgitte 75 kilometerne vil SUV-en dermed ha et stort forsprang på konkurrentene.
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Segment: | SUV mellomklasse |
Motor: | Bensin/elektrisk (ladbar) |
Girtype: | Automat |
Batteri: | 18,1 kWt (litium-ion) |
Elektrisk rekkevidde (WLTP): | 75 km |
Effekt (totalt): | 306 hk |
Akselerasjon (0-100 km/t): | 6,2 sek |
Toppfart: | Ukjent |
Energiforbruk: | 11,28 kWt/100km |
Forbruk: | 1,3 l/100km |
Utslipp (CO2): | 29 g/km |
Utslipp (NOX): | 8,3 mg/km |
Mål (l/b/h): | 4,6/1,86/1,69 m |
Akselavstand: | 2,69 m |
Bakkeklaring: | 19 cm |
Bagasjerom: | 520 liter |
Pris fra: | 497.700 (pluss frakt/levering) |
Kommer i 2020
Ifølge informasjonssjef Olsen vet imidlertid ikke Toyota Norge ennå hvor mange biler de kommer til å få av RAV4 i år, men det virker å bli en god del.
- Endelig antall biler er litt uklart, men det blir betydelige antall som leveres fra september og utover. Per i dag har vi fortsatt ledige biler for levering sent i 2020, forteller han.
Tatt i betrakting de tidligere salgstallene til RAV4 og den imponerende elektriske rekkevidden til den nye ladbare versjonen, ser det ut til at Toyota kan ha en ny bestselger på det norske markedet i årene framover.
