Nissan Ariya

Imponerer

- Med den elektriske SUV-en Ariya på plass i Norge, tyder det aller mest på at Nissan her har en ny storselger.

BRA MED BILER: Norge er et prioritert land for Nissan når det gjelder å levere elbiler. Det betyr at alle som har bestilt biler nå, kan regne med å få bil i løpet av året. Det er litt mer usikkert når leveringen av bilene med firehjulstrekk starter. Foto: Nissan
BRA MED BILER: Norge er et prioritert land for Nissan når det gjelder å levere elbiler. Det betyr at alle som har bestilt biler nå, kan regne med å få bil i løpet av året. Det er litt mer usikkert når leveringen av bilene med firehjulstrekk starter. Foto: Nissan Vis mer
Publisert

Det er konklusjonen til Fred Magne Skillebæk i Elbil24 etter å ha kjørt den nye elbilen til Nissan. Han har kjørt en tidlig utgave på våte vinterveier i Norge og en ferdig bil på sommerveier i Spania.

- Bilen imponerte da vi fikk prøve den en kort tur på norske veier. Den gjør ingen dårligere figur på veiene rundt Barcelona, fortalte Skillebæk etter prøvekjøringen.

Suksess med Leaf

Nissan har vært en pioner på elektriske biler i Norge. Nissan Leaf kom til Norge i 2011, og er fortsatt en av elbilene som hevder seg i toppen av salgsstatistikken.

«Mye bil for pengene» er en beskrivelse vi tidligere har brukt på Leaf.

Men det har tatt tid å lage elbil nummer to. Den første studien av Ariya ble vist på bilutstillingen i Tokyo i 2019. Da var håpet en lansering i slutten av 2020.

I månedsskiftet juli/august vil de første kundene i Norge få sin Ariya.

VERDIG UTFORDRER: - Ariya er absolutt en verdig utfordrer til alle de andre bilene i denne klassen. Vi snakker da om VW ID.4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E, Kia EV6, og Hyundai Ioniq, konkluderte Elbil24.np etter sin prøvekjøring. Foto: Nissan.
VERDIG UTFORDRER: - Ariya er absolutt en verdig utfordrer til alle de andre bilene i denne klassen. Vi snakker da om VW ID.4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E, Kia EV6, og Hyundai Ioniq, konkluderte Elbil24.np etter sin prøvekjøring. Foto: Nissan. Vis mer

Ariya har egenskapene til en SUV, med bakkeklaring på 18,5 centimeter, høy sitteposisjon og utgaver med firehjulstrekk. Nissan kaller den en crossover – en mellomting mellom en vanlig personbil og SUV.

To- eller firehjulstrekk

Ariya kommer i fire forskjellige utgaver – med batteripakker på 63 eller 87 kWt og med forhjulstrekk eller firehjulstrekk. Den minste utgaven med tohjulstrekk, med en motor på 218 hester, klarer ifølge de offisielle WLTP-målingene 403 kilometer før batteriet er tomt. Det er med de minste 18-tommers hjulene. Jo større hjul du velger, desto kortere blir rekkevidde. Slik er det med elektriske biler. Prisen starter på 425 000 kroner.

Rekkevidde over 500 kilometer

Velger du den store batteripakken i bilen, får du en litt sterkere motor, men først og fremst en rekkevidde på rundt 530 kilometer. Prisen starter da på 500 000 kroner. Det er disse to modellene som er de første som kommer til Norge.

FØKLES BEHAGELIG: Nissan har gitt alle flater materialer som er myke og behagelige å ta på og som ser bra ut. Foto: Nissan.
FØKLES BEHAGELIG: Nissan har gitt alle flater materialer som er myke og behagelige å ta på og som ser bra ut. Foto: Nissan. Vis mer

Dette er også de to mest praktiske modellene for deg som vil ha mest mulig plass. De har et bagasjerom på 468 liter mot 415 på bilene med to motorer og firehjulstrekk. Minuset er at utgavene med forhjulstrekk bare er godkjent for tilhenger på 750 kilo, mens bilene med firehjulstrekk klarer en hengerlast på 1500 kilo.

Vil ha «full pakke»

Og norske bilkjøpere vil gjerne ha «full pakke». Det betyr firehjulstrekk og mye utstyr. Disse utgavene kommer til Norge «i løpet av året», sier den norske importøren. I tillegg til firehjulstrekk, er den store batteripakken standard. Den sterkeste utgaven har 394 hester, men

vår erfaring tilsier at du godt kan klare deg med 305 hester. Da får du en rekkevidde på 460 kilometer og slipper med en pris fra rundt 530 000 kroner.

Til tross for at Ariya bare er 4,6 meter lang, er romfølelsen innvendig svært god, ifølge Elbil24.no.

LITEN MEN STOR: De utvendige målene på Nissan Ariya er ikke veldig store, men den innvendige romfølelsen imponerer. Utgaven med forhjulstrekk har det klart største bagasjerommet. Foto: Nissan
LITEN MEN STOR: De utvendige målene på Nissan Ariya er ikke veldig store, men den innvendige romfølelsen imponerer. Utgaven med forhjulstrekk har det klart største bagasjerommet. Foto: Nissan Vis mer

To minus-tegn

«Nissan har klart å pakke batteriet og drivlinjen på en måte som gir et helt flatt gulv innvendig. Det gir en enorm romfølelse. De har også gitt alle flater materialer som er myke og behagelige å ta på og som ser bra ut».

Skillebæk har også et par kritiske bemerkninger:

«Om vi skal sette fingeren på noe, så merket vi litt støy når hastigheten kommer over 100 km/t. Når du tar av sted på sleipt underlag, spinner forhjulene på bilen en hel runde før antispinn-systemet slår inn og bidrar. Med firehjulstrekk vil du neppe merke noe til dette.»

Nissan Ariya

Ariya 63 kWt AdvanceAriya 87 kWt 4orce
DrivhjulForhjulstrekkFirehjulstrekk
Batteri63 kWt87 kWt
Rekkevidde403 km460 km
Hurtiglading130 kW130 kW
Ombordlader7,4 kW22 kW
Motor217 hk306 hk
Dreiemoment300 NM600
0-100 km/t7,5 sek.5,7 sek.
Leng/bre/høy4,60/1,85/1,66 m4,60/1,85/1,66 m
Bagasjerom468 liter415 liter
Maks henger750 kg1 500 kg
Pris fra kr425 000,-529 750,-

Kilde: Nissan

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer