Det er konklusjonen til Fred Magne Skillebæk i Elbil24 etter å ha kjørt den nye elbilen til Nissan. Han har kjørt en tidlig utgave på våte vinterveier i Norge og en ferdig bil på sommerveier i Spania.
- Bilen imponerte da vi fikk prøve den en kort tur på norske veier. Den gjør ingen dårligere figur på veiene rundt Barcelona, fortalte Skillebæk etter prøvekjøringen.
Suksess med Leaf
Nissan har vært en pioner på elektriske biler i Norge. Nissan Leaf kom til Norge i 2011, og er fortsatt en av elbilene som hevder seg i toppen av salgsstatistikken.
«Mye bil for pengene» er en beskrivelse vi tidligere har brukt på Leaf.

Sparer 40 000 i året på elbil
Men det har tatt tid å lage elbil nummer to. Den første studien av Ariya ble vist på bilutstillingen i Tokyo i 2019. Da var håpet en lansering i slutten av 2020.
I månedsskiftet juli/august vil de første kundene i Norge få sin Ariya.

Ariya har egenskapene til en SUV, med bakkeklaring på 18,5 centimeter, høy sitteposisjon og utgaver med firehjulstrekk. Nissan kaller den en crossover – en mellomting mellom en vanlig personbil og SUV.
To- eller firehjulstrekk
Ariya kommer i fire forskjellige utgaver – med batteripakker på 63 eller 87 kWt og med forhjulstrekk eller firehjulstrekk. Den minste utgaven med tohjulstrekk, med en motor på 218 hester, klarer ifølge de offisielle WLTP-målingene 403 kilometer før batteriet er tomt. Det er med de minste 18-tommers hjulene. Jo større hjul du velger, desto kortere blir rekkevidde. Slik er det med elektriske biler. Prisen starter på 425 000 kroner.

Ferraris første elbil
Rekkevidde over 500 kilometer
Velger du den store batteripakken i bilen, får du en litt sterkere motor, men først og fremst en rekkevidde på rundt 530 kilometer. Prisen starter da på 500 000 kroner. Det er disse to modellene som er de første som kommer til Norge.

Dette er også de to mest praktiske modellene for deg som vil ha mest mulig plass. De har et bagasjerom på 468 liter mot 415 på bilene med to motorer og firehjulstrekk. Minuset er at utgavene med forhjulstrekk bare er godkjent for tilhenger på 750 kilo, mens bilene med firehjulstrekk klarer en hengerlast på 1500 kilo.
Vil ha «full pakke»
Og norske bilkjøpere vil gjerne ha «full pakke». Det betyr firehjulstrekk og mye utstyr. Disse utgavene kommer til Norge «i løpet av året», sier den norske importøren. I tillegg til firehjulstrekk, er den store batteripakken standard. Den sterkeste utgaven har 394 hester, men

Liten bulk kostet 330 000 kroner
vår erfaring tilsier at du godt kan klare deg med 305 hester. Da får du en rekkevidde på 460 kilometer og slipper med en pris fra rundt 530 000 kroner.
Til tross for at Ariya bare er 4,6 meter lang, er romfølelsen innvendig svært god, ifølge Elbil24.no.

To minus-tegn
«Nissan har klart å pakke batteriet og drivlinjen på en måte som gir et helt flatt gulv innvendig. Det gir en enorm romfølelse. De har også gitt alle flater materialer som er myke og behagelige å ta på og som ser bra ut».

En rådyr garanti-tabbe
Skillebæk har også et par kritiske bemerkninger:
«Om vi skal sette fingeren på noe, så merket vi litt støy når hastigheten kommer over 100 km/t. Når du tar av sted på sleipt underlag, spinner forhjulene på bilen en hel runde før antispinn-systemet slår inn og bidrar. Med firehjulstrekk vil du neppe merke noe til dette.»
Nissan Ariya
Ariya 63 kWt Advance | Ariya 87 kWt 4orce | |
Drivhjul | Forhjulstrekk | Firehjulstrekk |
Batteri | 63 kWt | 87 kWt |
Rekkevidde | 403 km | 460 km |
Hurtiglading | 130 kW | 130 kW |
Ombordlader | 7,4 kW | 22 kW |
Motor | 217 hk | 306 hk |
Dreiemoment | 300 NM | 600 |
0-100 km/t | 7,5 sek. | 5,7 sek. |
Leng/bre/høy | 4,60/1,85/1,66 m | 4,60/1,85/1,66 m |
Bagasjerom | 468 liter | 415 liter |
Maks henger | 750 kg | 1 500 kg |
Pris fra kr | 425 000,- | 529 750,- |
Kilde: Nissan