Import: Billig båt hos Søta Bror

Planlegger du å kjøpe deg ny båt før sesongen? Da bør du undersøke om båten du ønsker deg selges i Sverge. DinSide har dokumentert at det er mange tusenlapper å tjene på å importere båt.

Å nyte skjærgården er ingen billig fornøyelse. For i Norge blir lystbåter stadig dyrere. Dette skyldes til dels den forhatte ”HK-avgiften”, eller BM-avgiften som den egentlig heter. Men selv om importører og produsentene ynder å legge skylden på denne avgiften er sannheten at også båt uten motor er dyrt her til lands.

Norske båter billigere i Sverige

Et paradoks er at selv norskproduserte båter selges billigere i Sverge. Som et eksempel undersøkte vi veiledende pris på Askeladden 505 Excel, en typisk skjærgårdsjeep, i de to landene:

I Norge opererer produsenten i Bergen med en veiledende pris på 92.900 kroner, levert uten motor. Den samme båten har, til tross for høyere transportutgifter, en veiledende pris på 87.335 kroner (omregnet til norske valuta) på det svenske markedet. Dette utgjør en differanse på 5.565 kroner i favør av det svenske markedet.

Billig å importere båt med motor

Sverige har ikke noen avgift tilsvarende den norske BM-avgiften. Allikevel må du betale BM-avgift til den norske statskassen i det du seiler inn i norsk farvann. Spiser denne avgiften opp det du tjener på å handle motor til båten din i Sverige?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer