Individualistens favorittbil

En yankeebil uten V8-motor er også greit å kjøre med. V6-eren i Cadillac CTS 3.2 gjør en hederlig jobb. Kjøreegenskapene er av den europeiske sorten.

Publisert
Sist oppdatert

Cadillc CTS har bakhjulsdrift, og fjæring og understell er testet og utviklet etter endeløst hardkjør på den berømte tyske banen Nürburgring. Denne banen brukes flittig av bilprodusentene i Europa.

Motorer og modeller

Foreløpig er det bare to motorer som er tilgjengelig. Det er to V6-ere på henholdsvis 2,6 og 3,2 liter. CTS V med 5,7-liters V8-er og 400 hestekrefter kommer ikke før i 2004. For de som allerede har falt for designet nå, kan vi nevne at amerikanerne får både en stor SUV som heter SRX og en kabriolet som heter XLR med det samme råe designet som CTS allerede denne sommeren.

Sprek

Testbilen har ytelser det står respekt av. V6-eren som yter 220 hestekrefter ved 6.000 omdreininger og 300 newtonmeter ved 3.400 omdreininger, gir den over 1.700 kilo tunge bilen gode ytelser. Den suser fra 0 til 100 kilometer i timen på 7,7 sekunder og har en toppfart på 240 kilometer i timen. Dette betyr at den har det lille ekstra, og selv med automatgir får du en inspirerende kjøretur.

Bunndraget er godt og når du kjører i byen blir det mye bremsing for at du ikke skal kjøre på de foran. Det samme gjelder ute på landeveien. Fartgrensene gjør at det lønner seg å passe nøye på spedometeret, eller eventuelt bruke den tåpelig plasserte konstanfartsholderen. Den sitter nederst på rattet. En altfor lav og brukerfiendtlig lokalisering.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer