Infiniti til Europa?

Verken BMW eller Toyota er villige til å selge store dieselmotorer til Nissan. Dermed stikker de kjepper i hjulene for Europa-lansering av Nissans premium-merke Infiniti.

Publisert
Sist oppdatert

I likhet med Toyota, som har utviklet premium-merket Lexus, har også Honda og Nissan egne premium-merker; Acura og Infiniti. Men i motsetning til Lexus, markedsføres ikke Acura- og Infiniti-modellene i Europa.

Mer enn 40 prosent diesel

Automotive News Europe melder imidlertid at Nissan går svanger med planer om å introdusere Infiniti for europeiske kjøpere. Problemet er at Nissan mangler en stor dieselmotor. Fordi dieselandelen i premiumsegmentet nå har passert 40 prosent i Europa, vil det være meningsløst å introdusere Infiniti-modellene uten et dieselalternativ.

Renault mangler stormotor

Nissan er i allianse med franske Renault, som besitter høy dieselkompetanse. Problemet er at Renault til nå har konsentrert seg om mindre dieselmotorer og derfor mangler 3,0-literen som Nissan er på jakt etter. Renault tilbyr riktignok en 3,0-liters diesel i Grand Espace, men dette er en motor Renault har kjøpt fra General Motors. Denne treliteren, som også er å finne i blant annet Opel Vectra og Saab 9-5, tilfredsstiller ikke EU4-kravene, og kan dermed ikke selges i Europa etter 1. januar 2006.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer