Mazda sliter for tiden i et marked som det norske, som i stadig større grad etterspør elektrifiserte biler, og - hvis de ikke er elektrifiserte, bør de i hvert fall være SUV.
Dermed har bilprodusenten fra Hiroshima et relativt begrenset register å spille på om dagen, og holder fortsatt hodet over vannet i hovedsak takket være den attraktive mellomstore SUV-en CX-5 og i mindre grad den kompakte crossoveren CX-3 - mens vi venter på nok en modell i denne kategorien, den nylig avdukede CX-30 (bildelenke over/til høyre).
I 2018 ble det likevel registrert 389 nye Mazda 3 her i landet. Og her er altså en helt ny, som skal forsøke å bevare stillingen - eller helst forbedre den. Den er basert på en ny produktplattform, som også skal benyttes til CX-30.
Tøff konkurranse
Men her snakker vi altså ikke om SUV, en om det fortsatt svært viktige kompaktsegmentet («Golf-klassen»). Men der regjerer i dag elbiler - som Nissan Leaf, VW e-Golf, Hyundai Ioniq og Kia Soul Electric (som snart skal erstattes av e-Soul).
Konkurrenter med forbrenningsmotor er det dessuten en hel del av, som gnager på det samme og stadig magrere beinet, og de fleste tilbys også som stasjonsvogn, hvilket ikke er tilfellet for Mazdaen. Vi nevner i fleng:
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger