I forrige uke gjennomførte NAF og Motor årets vintertest av elbiler.
31 biler sto klare til dyst fra Vulkan i Oslo og opp Gudbrandsdalen og over Venabygdfjellet.
Ingen av elbilene innfridde den WLTP-rekkevidden fabrikantene oppgir, melder organisasjonen i en pressemelding. Alle de 31 modellene i den store rekkeviddetesten hadde et avvik fra oppgitt rekkevidde på mer enn 10 prosent. Mange av de nye populære familiebilene rullet mellom 10 og 15 prosent kortere enn lovet, selv med moderate vintertemperaturer.
Testen ble gjennomført på det som beskrives som en normal vinterdag for store deler av landet, med temperaturer mellom 0 og 10 grader og tørre veier.
Kinesiske BYD Tang leverte relativt sett best, med bare 11 prosent avvik fra de lovede 400 kilometerne (den gikk 356 km).
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor klarte 521 kilometer og var den bilen som kjørte lengst. Den hadde oppgitt rekkevidde på 614 kilometer. Det tilsvarer et rekkeviddetap på om lag 15 prosent.
Skuffet
I den andre enden av skalaen, finner vi Skoda Enyaq iV80.
– Den oppnådde et oppsiktsvekkende dårlig resultat, sier samfunnskontakt i NAF, Thor Egil Braadland til DinSide.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger