Dersom definisjonen på en elbil er en bil som drives av elmotorer, så har de danske myndigheter gjort et svært oppsiktsvekkende valg.
Elbiler som har energien lagret i et batteri får nå over tid avgifter som en hvilken som helst annen bil, mens elbiler som har energien lagret som hydrogen på tanker får fullt avgiftsfritak.
Teknologinøytral
I Norge forsøker bilbransjen å påvirke myndighetene til å legge avgifter så teknologinøytralt som mulig. Dette for at det skal settes fokus på målet om nullutslipp, ikke hvilken vei man tar for å komme dit.
Men i Danmark har myndighetene nå valgt å premiere en bestemt teknologi, fremfor å premiere lavt utslipp.
Mange er nå i harnisk, og mener null i utslipp bør være like mye verdt, uavhengig av teknologi.
Duell: Elektrisk B-klasse mot e-Golf
Hånd i hånd
De fleste store teknologidrivende bilprodusentene ser ut til å være skjønt enige om at hydrogen kommer til å drive en stor andel av fremtidens biler. Ikke fordi det er mest effektivt, men fordi det er mest gjennomførbart.
Nå får de altså drahjelp fra politiske krefter, som i det minste i Danmark, i stor grad har satt kroken på døra for elbiler som med batteriteknologi oppnår lang rekkevidde.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger