En tilsvarende innkallingsaksjon ble tidligere i år gjennomført i USA. Nå har turen kommet til Europa, inklusive Norge.
Bakgrunnen for aksjonen er at Volkswagen har oppdaget en elektronikkfeil som kan føre til kommunikasjonsfeil mellom temperaturføleren i DSG-kløtsjene (heter S tronic i Audi-modeller) og styreenheten. Denne feilen kan føre til at styreenheten får et feilaktig signal om at kløtsjpakken er overopphetet. Dette kan i neste omgang føre til at overopphetingsvernet kobler inn, noe som i praksis betyr at de to kløtsjene kobles ut. Resultatet er at bilen vil stoppe og at fremdrift ikke lenger er mulig.
- Begrenset omfang
- Vi har ikke fått noen tilbakemeldinger om at norske kunder har opplevd dette problemet, sier Paul Hegna, direktør for informasjon, miljø og samfunnsansvar i Harald A. Møller.
- Men i USA var det i underkant av én prosent av bilene med DSG-girkasser produsert mellom september 2008 og august 2009 som hadde opplevd ulike typer problemer knyttet til elektronikkfeilen. I teorien kan det derfor være inntil syv av våre norske kunder som har stiftet bekjentskap med feilen, sier Hegna, som understreker at det er flere år siden sist gang Volkswagen har sett seg nødt til å gjennomføre innkallingsaksjoner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger