I dag er både biodiesel og bioetanol fritatt for særavgifter. Men etter mye rabalder har regjeringen nå fått gjennom sitt ønske om å innføre dieselavgift på biodiesel.
Hvorfor innføres ikke samtidig avgift på bioetanol? Og hvorfor skal bioetanol-biler fortsatt belønnes i det norske avgiftssystemet? Vi har bedt regjeringen svare på disse spørsmålene. Før vi gir deg regjeringens svar, bruker vi imidlertid noen setninger på fenomenet biodrivstoff.
Avgiftsfritt drivstoff
Både biodiesel (B) og bioetanol (E) kjennetegnes ved at de er laget av fornybart biologisk materiale. Dette i motsetning til vanlig diesel og bensin, som er produsert av ikke-fornybar olje. Fordi biodrivstoffene er fornybare, bidrar de i teorien ikke til økte utslipp av CO2 og påfølgende drivhuseffekt (se Fakta 1).
Nettopp det faktum at biodiesel og bioetanol er CO2-nøytrale drivstoffer, er årsaken til at disse drivstoffene har fått en avgiftsmessig særbehandling i Norge. Biodiesel er i dag fritatt for dieselavgift, mens bioetanol er fritatt for bensinavgift. Begge er fritatt for CO2-avgift. (Se Fakta 2).
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger