Så mye brukte vi på bompenger i 2018

Inntektene øker fortsatt - til tross for flere elbiler

Foreløpige tall forteller at bompengeselskapene fikk 800 millioner kroner mer i inntekter i løpet av fjoråret.

SÅ MYE BRUKTE VI I 2018: Inntektene til bompengeselskapene var på 11 milliarder kroner i 2018, skal vi tro de foreløpige tallene fra Statens vegvesen. Bildet er fra aksjonen mot bompenger i Bergen, i april i år. Foto: NTB Scanpix
SÅ MYE BRUKTE VI I 2018: Inntektene til bompengeselskapene var på 11 milliarder kroner i 2018, skal vi tro de foreløpige tallene fra Statens vegvesen. Bildet er fra aksjonen mot bompenger i Bergen, i april i år. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

I 2018 var det totalt 62 bompengeprosjekt som hadde innkreving av bompenger i Norge. Det totale antallet passeringer i disse bomstasjonene (og ferjene) var 657 millioner, skal vi tro Statens vegvesens foreløpige tall for bompengeinnkreving 2018.

Dermed er ikke økningen i passeringer mer enn to millioner kontra 2017, da det ble gjort 655 millioner bompenge-passeringer her til lands.

92,8 prosent av passeringene i fjor var kjøretøy tilhørende takstgruppe 1 - stort sett vanlige personbiler - mens resten (7,2 %) var større kjøretøy, tilhørende takstgruppe 2. Året før var tallene henholdsvis 92,9 prosent og og 7,1 prosent, altså tilnærmet identiske.

Har du forresten fått med deg at lyset har slukket i bomringene og at det har blitt satt prisrekord for drivstoff?

Store elbil-besparelser

Det foreløpige resultatet viser ifølge Vegvesenet at passeringsinntektene ender på 11 milliarder norske kroner, uten inntekter fra tilleggsavgifter eller purregebyrer. Til sammenligning var passerings-inntektene i 2017 på 10,2 milliarder kroner.

Av de 657 millioner passeringene som ble gjort gjennom bomstasjonene i fjor, ble over ti prosent (66 millioner) av disse foretatt av nullutslippskjøretøy, som var fritatt for å betale bompenger. Verdien av disse passeringene er beregnet til om lag 1,2 milliarder kroner - også det over ti prosent av den samlede inntekten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer