
Ifølge Ford er det gjort hele 1.500 endringer i sammenheng med ansiktsløftingen av Mondeo. Av disse skal 50 være synlige. Vi fant ikke så mange, men bet oss merke i noen. Blant de mest åpenbare er det nye stereoanlegget, som er langt penere integrert enn den gamle utgaven. Vi merket oss også at de store, sorte plastknappene for nødblink, front- og bakrutevarmere er borte. I stedet fant vi tre horisontalt plasserte og langt mer elegante aluminiumsknapper.
Endringene er altså ikke veldig omfattende, men mange nok til at det i utgangspunktet vellykkede interiøret fremstår som litt mer enhetlig og elegant.
Luksuriøst

Når bilen i tillegg er i utstyrsnivå Ghia X, slik vårt testeksemplar var, blir det hele svært så luksuriøst. Allerede i utstyrsversjon Ambiente er elektrisk høydejustering av førersetet, midtarmlene og elektronisk stabilitetsprogram (ESP) blant standardutstyret.
Hvis man avanserer til utstyrsnivå Trend blir man i tillegg eier av elektronisk klimaanlegg, elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon også i bakdørene, belyste sminkespeil, tåkelys og elektrisk oppvarmet frontrute. Sistnevnte er forøvrig en drøm når bilen skal skrapes om morgenen, men irriterende i mørke, fordi varmetrådene splitter alle slags lyskilder.
Velustyrt Ghia

Hvis vi hopper over sidesporet Sport, og hopper opp på Ghia, får vi i tillegg rattbetjent stereoanlegg, kjørecomputer, rattbetjent fartsholder, automatisk nedblendbart bakspeil, trepaneler i midtkonsoll og dører, separate leselys og fotbrønnbelysning, innstegsbeskyttelse i rustfritt stål, tøymatter, lettmetallfelger og diverse kromlister. I tillegg får man regnsensor og innstegbelysning under sidespeilene, noe som er nytt i sammenheng med ansiktsløftingen.
Lusuriøs Ghia X
På Ghia-nivå er bilen altså ganske velutstyrt. Det nye utstyrsnivået Ghia X omfatter i tillegg alcantara-trukkede seter, elektrisk setejustering, ratt i valnøtt og skinn, et oppgradert, MP3-kompatibelt stereoanlegg og større lettmetallfelger. Med alt dette utstyret på plass, ikke minst trepanelerene og de elektrisk regulerbare alcantara-setene, kommer luksusbilfølelsen snikende.

Når bilen i tillegg er utstyrt med en lekker automatgirspak, forkrommede sjaltegater og lekre girknapper på rattet, trekkes tankene mot merker som BMW, Jaguar og Mercedes-Benz. Den enorme plassen, den gode støyisoleringen, fraværet av ulyder og de gode kjøre-egenskapene sørger for at de aller fleste vil oppleve Mondeo Ghia X som et luksuriøst og trivelig bekjentskap.
Stasjonsvognutgaven av Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X koster 383.500 kroner. Dyrt? Nei, dette er faktisk en relativt god pris, bilens størrelse og utstyrsnivå tatt i betraktning. Les mer om konkurrentene her.
Les mer om Mondeo-interiøret i denne testen.