«Man er aldri for liten til å gjøre store ting.»
For bare ti år siden var bilverden tydelig kategorisert: Premiumbil var stjerne på panseret, eller ringer eller nyrer i grillen. Billigbil var billigbil. Punktum.
I dag er en bil en helt annen opplevelse. Ikke minst fordi bilene er mye mer tilpasset folks individuelle behov og bruksmønster. Drivlinjene er vesentlig forskjellige. Blant bilene i årets finale finnes alt fra konvensjonell bensin- og dieselmotor til hybrid, ladbar hybrid, ren elektrisk drift – og til hydrogen.
Samtidig ser vi store forskjeller i interiørløsningene. Brukeropplevelsen er blitt en helt annen. Et eksempel: I «gamleda´r» fantes det bare noe så enkelt som en vriknott og to skyvebrytere for å justere klimaanlegget. I dag er dette menybasert. I alle mulige fasonger og løsninger. Alt i samspill med touchskjermer og med mulighet for å justere forskjellige kjøremodus og alskens duppeditter. En bil er blitt en rullende iPhone. Livet i en bil styres slik vi betjener mobiltelefonene våre.
Når vi kårer Årets Bil, gjør den faglig sterke juryen dette basert på tydelige kriterier. Og aldri har vi hatt et mer variert utvalg med unike enkeltegenskaper samlet på ett brett. Biler som enten pirker i fornuften, følelsene eller i lommeboka.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger