Etter lengere tids dvale, og nedlegginstrussel hengende over den italienske bilfabrikanten, overtok Fiat eierskapet for fem år siden. Store investeringer er gjort for å få fabrikken på fote igjen. I samarbeid med teknikere fra Fiat-eide Ferrari har de utviklet 3200 GT, som skal bringe Maserati-navnet inn på banen igjen. I første omgang vil kupeen bli solgt kun i Europa.
Tilbake til 60-åra
Hovedhjernen bak designet på 3200 GT er Giorgetto Giugiaro. Inspirasjonskilden har vært de klassiske Maseratiene som ble produsert på 1960-tallet - de mykere linjene er kommet tilbake, etter en periode med et tøffere og hardere utseende. Den øvre del av radiatoren som heller svakt utover er en videreførelse av beste Maserati-tradisjon.
370 hester
Den italienske kupeen er utstyrt med en 3,2-liters V8-motor med fire ventiler per sylinder. Dette er samme motor som i Maserati Quattroporte, men den er videreutviklet slik at den kan yte hele 370 hestekrefter. Så høy effekt under ett panser er det ikke mange av i Norge i dag. Porsche har for eksempel ikke mer enn 300 å tilby. Toppfarten i 3200 GT er oppgitt til 280 km/t, og den skal gjøre 0-100 på 5,2 sekunder.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger