Italienske hester til Europa

Maserati 3200 GT kommer til Norge over jul. Med klassiske linjer fra 60-tallet, og med 370 hestekrefter under panseret skal det blåses støv av Maserati-merket.

Klassiske linjer fra 60-tallets Maserati.Klikk her for større bilde.
Klassiske linjer fra 60-tallets Maserati.Klikk her for større bilde. Vis mer
Publisert

Etter lengere tids dvale, og nedlegginstrussel hengende over den italienske bilfabrikanten, overtok Fiat eierskapet for fem år siden. Store investeringer er gjort for å få fabrikken på fote igjen. I samarbeid med teknikere fra Fiat-eide Ferrari har de utviklet 3200 GT, som skal bringe Maserati-navnet inn på banen igjen. I første omgang vil kupeen bli solgt kun i Europa.

Tilbake til 60-åra

Hovedhjernen bak designet på 3200 GT er Giorgetto Giugiaro. Inspirasjonskilden har vært de klassiske Maseratiene som ble produsert på 1960-tallet - de mykere linjene er kommet tilbake, etter en periode med et tøffere og hardere utseende. Den øvre del av radiatoren som heller svakt utover er en videreførelse av beste Maserati-tradisjon.

370 hester

Den italienske kupeen er utstyrt med en 3,2-liters V8-motor med fire ventiler per sylinder. Dette er samme motor som i Maserati Quattroporte, men den er videreutviklet slik at den kan yte hele 370 hestekrefter. Så høy effekt under ett panser er det ikke mange av i Norge i dag. Porsche har for eksempel ”ikke mer” enn 300 å tilby. Toppfarten i 3200 GT er oppgitt til 280 km/t, og den skal gjøre 0-100 på 5,2 sekunder.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.